Ordet anmelder kortfilm nomineret til HUGO Awards: Faktafilm

HUGO Awards er film- og medievidenskabs årlige prisuddeling og show, som hylder den unge, danske filmkunst. Ordet er stolt af kunne præsentere et samarbejde og bringe anmeldelser af en række nominerede kortfilm. Årets show finder sted lørdag d. 3. juni på Docken i Nordhavn.

Lykkeskrald

Instrueret, produceret, skrevet, filmet og klippet af Søren Busk og Jonathan Messerschmidt

To gutter, Jeppe og Nicky, beslutter sig i en brandert for at stifte et band sammen. Det skal hedde RÆZÅRMAVE og være punket og fandenivoldsk. Da de har sovet branderten ud, synes de stadig, at det er en god ide.

Men Nicky bliver kørt ned og omkommer. Pludselig er Jeppe alene med den her ide, som var deres sammen. Præmissen for dokumentaren, Lykkeskrald, er vedkommende og forståelig. Hvordan skal Jeppe bedst muligt ære Nicky? Han beslutter sig for at give en enkelt mindekoncert for sin ven og samler et band. Men pludselig har de spillet flere koncerter – og har det sjovt med det.

På fin og ganske naturlig vis bevæger holdet bag Lykkeskrald sig igennem nogle af de dilemmaer, bandet står overfor. Jeppes egne skrupler vises med en fin intimitet, og der er tydeligvis arbejdet med at danne en god tryghedsrelation mellem filmskaberne og RÆZÅRMAVE.

Det er absolut filmens største styrke, at denne tryghed udmønter sig i samtaler, der føles ægte og dermed også rørende. Søren Busk og Jonathan Messerschmidt, som både har instrueret, produceret, klippet og filmet, viser desuden et overblik over kortfilmsformatet og forsøger aldrig at favne så bredt, at det bliver for meget. Af disse grunde er Lykkeskrald også nomineret til en HUGO Award for årets bedste dokumentar.

Det føles i sig selv som en smuk gestus til Nicky. – Benjamin Damon

En samtale med Niels Gavrani

Instrueret, produceret, skrevet, filmet og klippet af Mathias Frejdahl Marker

I En samtale med Niels Gavrani danner Bornholms smukke, men barske natur ramme om en fortælling, der kan beskrives ligeså.

I et øde busskur møder vi den titulære unge digter, og på blot fire et halvt minut får vi glimtvist et indblik i Niels’ inspirationskilder, barndomsbilleder, skriveproces og udøvelse af sin kunst.

Filmen er en fortælling om at kanalisere en ”ret skralderen barndom” til kunstnerisk motivation og helbredende pusterum. En kreativ udfoldelse, der har givet Niels ”noget at bruge sin tid på”, som han selv opsummerer sin rejse; måske gør denne underdrivelse, at hans digtoplæsning i slutningen af filmen virker des mere imponerende.

Mathias Frejdahl Marker leverer et lyddesign, og især kameraarbejde, af tårnhøj klasse og er ganske fortjent nomineret til både ’Bedste fotografering’ og ’Bedste dokumentar’. Filmen vidner om et skarpt øje, som forstår beherskelsens kunst; styrken i En samtale med Niels Gavrani ligger i simpliciteten, og at den ikke forsøger at være mere, end den er. – Anna Lauritsen

En novembernat

Produceret af Lasse Abildgaard, Sara Wils Lystbæk, Caroline Gomm, Jakob Maack &
David Cano

”En novembernat. Og virkelig ikke mere end det. Bare en novembernat.”

Sådan indledes denne fine, lille film, som holder præcist, hvad den lover. Og virkelig ikke mere end det!

Fragmenter af en nat med shots, Alors on danse på dansegulvet, småfilosofiske overvejelser om at finde en ”baddie”, hvis numse man kan lægge sit hoved på. Et hyperautentisk, ufiltreret indblik i ungdommen – præcist som den er. Lavet af unge mennesker, der også selv optræder i filmen.

Holdet bag har lavet et næsten strukturløst værk, der ikke tager mange hensyn til konventioner for klipning, cinematografi, lyd eller generelt narrativ. Den eneste ramme synes at være nattens begyndelse og slutningen på vej hjem. Det er friskt og modigt, men fungerer nok også bedst, fordi filmen ikke er længere. Efter 6 minutter er man godt mættet af de slørede billeder fra et kamera, der zoomer ind og ud og tonser op og ned.

En novembernat bevæger sig i en helt særlig æstetisk sfære, som nok ikke er for alle, men måske netop er for unge. Man føler næsten, at man bliver en del af nattens udskejelser og træder ind i det her ganske intime univers. Af den grund er det også fortjent, at filmen er nomineret til hele 3 priser ved årets HUGO Awards; for bedste klipning, bedste lyddesign og bedste dokumentar.

En finurlig lille sag, som ikke forsøger at rage særlig højt, men som alligevel fungerer, som det den er. En film om en novembernat. – Benjamin Damon

Kommentarer