ORDET DÆKKER: ROBERTFESTEN 2017

[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]Af Adam Ambus Madslund & Felix Björnemalm Fleischer[/vc_column_text][vc_column_text]Søndag, den femte februar, uddeles årets Robert-priser ved et storstilet show i Tivoli Hotel & Congress Center. Ordets filmskribenter Adam og Felix giver i denne artikel et samlet overblik over aftenens vigtigste priser og største konkurrenter. 

De usete films år

Blandt de mest prestigefyldte priskategorier, årets spillefilm og årets instruktør, bemærker man hurtigt fraværet af sidste års største danske publikumssuccesser. Hverken Flaskepost fra P eller Klassefesten 3: Dåben, to af de bedst sælgende film i de danske biografer i 2016, er i spil til disse priser på trods af tilskuertal på godt over en halv million danskere. Til gengæld er Forældre, I blodet og The Neon Demon nomineret i begge kategorier, selvom ingen af de tre film formåede at trække mere end 10.000 gæster i biografen. De sidste to nominerede er Der kommer en dag samt Kollektivet, der begge var markant mere succesfulde end de tre førnævnte film. Tilsyneladende har succes hos publikum ikke haft den store indflydelse på Filmakademiets medlemmer, der altså har nomineret en broget, men ikke desto mindre interessant skare af film. De fem nominerede film spænder bredt; fra nyskabende indie-film som I blodet og Forældre til klassiske periodedramaer som Kollektivet og Der kommer en dag. Mest bemærkelsesværdig er naturligvis The Neon Demon, der med sit amerikanske cast og setting samt ekstreme dyrkelse af visuel æstetik ligner alt andet end en gennemsnitlig dansk film.

Bag kameraet på Kollektivet og The Neon Demon finder man henholdsvis Thomas Vinterberg og Nicolas Winding Refn, der med rimelighed kan betegnes som to af dansk films absolutte sværvægtere. Derimod er både I blodet og Forældre instrueret af instruktørdebuttanterne Rasmus Heisterberg og Christian Tafdrup. Der er således gjort plads til både nye, friske instruktøransigter og veletablerede filmskabere på Filmakademiets nomineringsliste. Det vil næppe overraske, hvis Vinterberg modtager priserne for Kollektivet, da filmen var vellidt af både anmeldere og publikum, og samtidigt er noget så evigt populært som et samtidshistorisk drama. Han løber dog ikke med prisen for årets originale manuskript, da filmen er baseret på Vinterbergs teaterstykke af samme navn, hvorfor den i stedet er nomineret til bedste adapterede manuskript. I førstnævnte kategori er der således blevet plads til den psykologiske gyser Shelley, der ligesom I blodet og Forældre blev fravalgt af de danske biografgængere til trods for pæne anmeldelser. Kollektivet skal derimod konkurrere mod to velkendte filmserier i form af børnebraget Antboy 3 samt krimi-successen Flaskepost fra P.

De største kanoner dominerer endnu

Vender vi blikket mod skuespilpriserne, tegner der sig hurtigt et klart billede. Årets nominerede til bedste mandlige og bedste kvindelige hovedrolle domineres af Danmarks største kanoner, heriblandt Nikolaj Lie Kaas, Ulrich Thomsen, Bodil Jørgensen og Trine Dyrholm, som alle tegner sig for et væld af tidligere vundne Robert-priser. Der er dog et par enkelte overraskelser. Christine Albeck Børge, nomineret for Kærlighed og andre katastrofer, er en kærkommen outsider, ligesom amerikanske Elle Fanning udgør et glamourøst indslag. Alligevel er det den samme lille gruppe af film, der går igen. Filmakademiets medlemmer har endda nomineret hele tre hovedrollepar, i form af de bærende roller fra Forældre (Jørgensen og Malling), Kollektivet (Dyrholm og Thomsen) samt Fuglene over sundet (Curcic & Dencik). Sidstnævnte film har hele fem nominerede skuespillere med i konkurrencen, hvorfor man kan undre sig over, at den er blevet forbigået til årets film-, instruktør- og manuskriptpriser.

I birollekategorierne er der til gengæld blevet plads til flere nye ansigter. Udover velkendte skikkelser som Jakob Cedergren, Sofie Gråbøl og Lars Mikkelsen finder man blandt andet det unge stortalent Elliot Crosset Have, der er nomineret hele to gange for sine roller i henholdsvis Forældre og I blodet. Fra sidstnævnte film er også Victoria Carmen Sonne nomineret, og sammen med Amanda Collin er Sonne og Have de eneste blandt de birollenominerede, der hverken har vundet eller været i spil til en Robert før. Om de formår at slå til blandt et stjernebesat felt af skuespillere, som også tæller Fares Fares, Laura Bro og Marijana Jankovic, er svært at spå om, men det ville da være interessant, hvis de to unge talenter kunne gå fra showet med en statuette hver.

Afstikkere og overraskelser

 

Kigger vi nærmere på årets tekniske priser, er langt størstedelen af de nominerede gengangere fra de forrige kategorier. Både Der kommer en dag og The Neon Demon er i spil til i alt tolv priser, mens Kollektivet kan bryste sig af sammenlagt ti nomineringer. Der er dog enkelte afstikkere i blandt de nominerede. Dansk-svenske Shelley har modtaget nomineringer for årets fotograf, sounddesigner, score og originale sang, ligesom zombie-gyseren Sorgenfri er i konkurrere til årets sounddesigner og visuelle effekter. Også den nationalhistoriske komedie Tordenskjold & Kold kan prale af tre nomineringer for henholdsvis årets scenograf, kostumier og sminkør. Det bliver spændende at se, om disse undertippede outsidere kan hamle op med populære storfilm som Kollektivet og Der kommer en dag. På samme måde bliver det interessant se, om Filmakademiets medlemmer vælger at belønne internationale filmfolk som komponist Cliff Martinez, fotograf Natasha Braier og klipper Matthew Newman (alle nomineret for The Neon Demon) frem for de danske talenter.

Se listen over samtlige nominerede her: http://filmakademiet.dk/robert-prisen/arets-nominerede/[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Kommentarer