Musikfilmfestival ´17: Ordets optakt

[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]Af Niels Kristian Bonde Jensen & Oliver Noppenaug[/vc_column_text][vc_column_text]Mellem d. 22. og d. 30. april åbner Cinemateket i København for 5. gang op for Musikfilm Festivalen, der som den eneste i Danmark sætter specifikt fokus på hvordan musikken gengives på det store lærred. Filmprogrammet, der med sine 35 titler er det hidtil største, byder på en bred og broget blanding af nye indspark og gamle klassikere. Nye som gamle spænder filmene dog bredt over mange musikalske genrer, hvor publikum kan svinge med på alt fra dansabel synthpop til brutal og nakkekrampefremkaldende dødsmetal.

Festivalen bliver anslået med en følsom, men farverig tone, når der på åbningsgallen d.22. bydes indenfor til gratis visning af Björk-portrættet: The Creative Universe of a Music Missionary, med efterfølgende DJ-set i biografens bar. Filmen dykker ned i personen bag musikken, og udforsker et unikt og excentrisk kreativt univers, der i årtier har banet vejen og udvidet grænserne for moderne popmusik. Gallaen er dog kun et enkelt af mange særarrangementer i løbet af festivalen, der udover filmvisningerne også byder på alt fra instruktørbesøg til minikoncerter. Som optakt til hele herligheden vil Ordets udsendte her komme med et bud på fem forskelligartede højdepunkter:

Fri Fredag! Fredagsbar med Gorillaz – Demon Days Live – fri entré

Fredag 28.04. Kl. 17:00 (baren åbner klokken 16)

Til denne særvisning af koncertfilmen Gorillaz: Demon Days – Live at the Manchester Opera House (2005), har publikum mulighed for at sparke weekenden i gang med manér, når Cinemateket viser filmen på intet mindre end 3 lærreder fordelt udover biografen og baren, og der både inviteres til indtagelse af våde varer og fremførelse af hippe moves, i takt til tonerne af Gorillaz´ utallige groovy dansegulvsklassikere. Som sidestykke til det hypede og længe imødesete Humanz-album, der udkommer samme dag, er dette en oplagt mulighed for at opleve Damon Albarn og co. i storform og blive mindet om hvorfor verdens største virtuelle band, også er en af verdens mest underholdende og medrivende.

Led Zeppelin: The Song Remains the Same

Lørdag 22.04. Kl. 21:00

Der er noget næsten dovent over at anbefale denne legendariske livedokumentar, der følger et af verdenshistoriens allerstørste rockbands på og bag ved scenen til en vanvittig og uovertruffen optræden i Madison Square Garden i 1973. Det burde være en no-brainer for alle fans af rockmusik, såvel som musikfilm generelt, at tilbringe 130 minutter i selskab med et band, der ikke blot demonstrerer et sjældent efterfulgt musikalsk overskud, men også på mange måder manifesterer den ekstase og eufori, der er kendetegnende for 70´ernes rockkultur.

Sting – Bring on the Night med live opvarmning af Freudendal Konceptet

Søndag 30.04. Kl. 16:15 (musik fra 15:30)

Befinder man sig musikalsk i det lidt blødere hjørne, er det svært at stå for denne lune krammer af en søndag eftermiddag. Følg den ikoniske og karismatiske multiinstrumentalist og tidligere The Police-medlem, Sting, under forberedelserne til en af sine største koncerter som soloartist i Paris i 1985. Filmen Bring on the Night (1985) giver et humoristisk og lunefuldt indblik i en popstjernes møde med jazzmusikken, dens ideologier og de folk der dagligt udfører den. Blandingen af catchy hooks, sprøde beats og varme, jazzede melodier bliver introduceret allerede inden filmen i Cinematekets bar, hvor Ordet-redaktør og jazz-connaisseur Jakob Freudendal leder an i et veloplagt og velspillende husorkester.

We’re still here + Rumble – Rock ´n´ Roll og det oprindelige Amerika: Dobbeltvisning!

Søndag 23.04. Kl.14:00

I We’re still here (2015) får man historien om Johnny Cashs indspilning Bitter Tears, og ramaskriget der efterfølgende lød. Bitter Tears, der handler om undertrykkelsen af amerikanske indianere, var en af Cashs egne favoritter. Også selvom den landede ham midt i en rasende diskussion, med trusler til følge. 50 år efter blev nummeret genindspillet af bl.a. Kris Kristofferson, Steve Earle og flere.

Til at følge op har vi Rumble: The Indians who rocked the world (2017). Vinderen af juryens specialpris på årets Sundance, fortæller om indianernes musik, og om hvordan det inspirerede rock ´n´ roll musikken. Det er et yderst vigtigt, og hidtil ufortalt kapitel i musikhistorien. Vi hører om store kunstnere med indiansk afstamning, som f.eks. Jimi Hendrix og Link Wray, fra navne som Martin Scorsese, Iggy Pop m.fl. Brug en søndag på at dette arrangement, som bedst kan betegnes som en sand lektion i rock ´n´ roll historie.

Punk: Attitude + The Clash: Westway to the world med intro af Henrik Queitsch: Dobbeltvisning!

Søndag d.30.04. Kl.19:00

Der er lagt i kakkelovnen til en alt andet end stille søndag. Film- og musikkritikker Henrik Queitsch introducerer visningerne af to film der er must-see for alle med hang til hanekam og punkrock.

I Punk: Attitude (2005) fører instruktør Don Letts os igennem et, nærmest antropologisk studie i punken som musik og subkultur. Med sjældne koncertoptagelser og interviews kommer vi rundt om de allerstørste. Lige fra punkens første spadestik med MC5 og The Stooges, til glam-punken med New York Dolls, og til den rå og klassiske punk med The Ramones, Sex Pistols og The Clash.

Det er også Don Letts der står bag Westway to the world (2000). Letts startede sin karriere med at lave musikvideoer for The Clash. Clash regnes af mange som et af de absolut største og toneangivende bands i genren. Westway to the world kombinerer gamle koncertoptagelser med intervews af gruppens medlemmer, til at fortælle historien om bandet, fra start til slut. The Clash fylder utroligt meget i mit musikbibliotek, og har du det ligeså, så er det bare med at finde læderjakken frem, pudse Doc Martens støvlerne, og svinge forbi cinemateket søndag d.30/4.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Kommentarer