A MODERN MAN: Tæt på personen bag perfektionisten

[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]Af Emma Louise Ellehøj[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”3/4″][vc_column_text]

”Maybe I’d be happier, if I didn’t have to only think about myself.” Sådan siger Charlie Siem, mens han ligger henslængt i dobbeltsengen på et dyrt hotelværelse. Han har alt det, de fleste drømmer om. Udover at være ung, smuk, rig og berømt, er han også en yderst talentfuld førsteviolinist, der skiftevis spiller udsolgte koncerter og er model for Armani. Han er manden, der har det hele, men alligevel aldrig er tilfreds. I Eva Mulvads dokumentar A Modern Man kommer vi tæt på en kompromisløs perfektionist, der på trods af sine bedrifter lader til konstant at søge efter noget mere.

I filmens første scener køber Charlie en ny rød sportsvogn. Han cruiser, som en anden James Bond, rundt i Monacos bjerge til tonerne af en inderlig, men også dramatisk violin, der fungerer som et smukt og passende soundtrack til det hektiske liv, der udfolder sig gennem dokumentaren. Eva Mulvad forsøger at vise mennesket bag succeshistorien og skaber et komplekst billede af, hvad der driver Charlie, og hvilke udfordringer han kæmper med. Han er et moderne menneske i en traditionel verden af klassisk musik. Han er instagramfiltre, hashtags og Beethoven i én og samme person og optræder selvsikkert foran en halvnøgen Lady Gaga den ene dag og den italienske kulturelite den næste. Det kan dog være svært at forene den kunstneriske anerkendelse med kommerciel succes, og det er tydeligt, at Charlie higer efter begge dele.[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/4″ el_class=”facts”][vc_column_text]ANMELDELSE AF:
A Modern Man[/vc_column_text][vc_column_text]ORDET SYNES:4-stars[/vc_column_text][vc_column_text]PROD. ÅR:
2017[/vc_column_text][vc_column_text]INSTRUKTØR:

Eva Mulvad[/vc_column_text][vc_column_text]LAND:
Danmark[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_column_text]Eva Mulvad, der tidligere har beskæftiget sig med betydningen af rigdom og prestige, og ikke mindst tabet af disse, i filmen Det gode liv (2011), sætter i A Modern Man fokus på forholdet mellem lykke og succes. Er det, som Charlies mor siger, nok bare at være et tilfredst og harmonisk menneske, eller burde man stræbe efter noget mere? Charlie har et tydeligt ønske om at imødekomme nogle forventninger, der både kommer indefra, og fra faderen, den succesfulde norske forretningsmand, Kristian Siem. De to lader til at have et lettere kompliceret forhold, og det er tydeligt, at Charlie føler, at der er noget, han ikke lever op til. Han opfylder en stor del af de kriterier, der normalt forbindes med succes, men lever en ensom og rodløs tilværelse. I en rørende scene på en restaurant påpeger en ældre kvinde det absurde i, at han er enormt tiltrækkende, men aldrig har været forelsket. Charlie svarer, at der tilsyneladende er noget i ham, der frastøder andre mennesker, og dokumentaren formår her at vise en sårbar usikkerhed, der ellers er godt gemt væk.

A Modern Man bliver for alvor interessant i den afsluttende del, hvor man begynder at fornemme en udvikling i Charlies syn på sig selv og den måde, han har valgt at leve sit liv på.

Mest mindeværdige er de øjeblikke, hvor facaden krakelerer, og vi i få ansigtsudtryk ser, hvordan han reflekterer over sine egne problemer med at skabe nære vedvarende relationer. Der bliver ikke givet noget entydigt svar på, hvorfor Charlie er, som han er, hvilket er en af dokumentarens store styrker. Til gengæld kunne man godt have ønsket, at der var blevet kradset mere insisterende i den perfekte overflade, så vi var kommet endnu tættere på personen bag det smukke ydre.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Kommentarer