GHOST IN THE SHELL: Sjælløs techno-dystopi

[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]Af Felix Björnemalm Fleischer[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”3/4″][vc_column_text]Et tungt skydække indhyller de øverste etager af skyskraberne i den unavngivne supermetropol, hvor regnen driver fra en skov af fluorescerende reklameskilte. Enorme, farverige hologrammer svæver ubesværet over bygningernes facader, mens et virvar af ukurante skikkelser flokkes igennem gaderne nedenfor. Fremtiden er på en og samme tid et neonoplyst paradis og en stålgrå dystopi.

Rupert Sanders har formået at genskabe den dystre techno-æstetik fra Mamoru Ushiis kult-anime Ghost in the Shell (1995) i sit live-action remake af samme navn. 80’er-futurisme møder asiatisk storby-slum i et visuelt overdådigt univers, der ikke er ulig Ridley Scotts monumentale Blade Runner (1982). Men modsat Ushii og Scott er det ikke lykkedes Sanders at forløse science fiction-genrens tematiske potentiale, hvorfor filmen i sidste ende føles som et hult ekko over det ellers refleksivt klangfulde forlæg.

Storybyens kølige rawness står i skærende kontrast til tidens teknologiske raffinement. Menneskekroppen kan augmenteres via cyber-genetiske implantater, som tillader alt fra røntgen-syn til tankelæsning. Teten af den teknologiske evolution er legemliggjort i cyborg-soldaten Major (Scarlett Johansson), hvis krop er kunstig, men hjerne menneskelig. En spændende udlægning af fremtiden, der samtidigt etablerer en interessant præmis for historien: Når sindet elektrificeres, sættes bevidstheden i fare.

Som del af antiterrorkorpset Section 9 beordres Major til at opspore den gådefulde hacker Kuze, der har iværksat et cyber-angreb mod Hanka Robotics; det firma, der skabte Major i sin nuværende form. Ledsaget af det sympatiske muskelbundt Batou (Pilou Asbæk) forsøger hun at optrevle mysteriet, der viser sig at involvere en ubehagelig sandhed om hendes egen tilblivelse.

Ghost in the Shell rummer alle de fornødne elementer til en eksistentiel afsondring af menneskets natur. Hvori består vores bevidsthed? Hvor går grænsen mellem menneske og maskine? Hvad forstår vi ved kunstig intelligens? Dybe kartesianske spørgsmål, som kun er blevet mere relevante i årene siden originalen udkom, men som ikke artikuleres i Sanders’ version.[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/4″ el_class=”facts”][vc_column_text]ANMELDELSE AF:
Ghost in the Shell[/vc_column_text][vc_column_text]ORDET SYNES: 3-stars[/vc_column_text][vc_column_text]PROD. ÅR:
2017[/vc_column_text][vc_column_text]INSTRUKTØR:

Rupert Sanders[/vc_column_text][vc_column_text]LAND:
USA[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_column_text]I stedet har Sanders og hans manuskriptforfattere satset på identifikation ved at tildele både Major og Kuze en forhistorie, der komplet afmystificerer dem begge. Det virker som om, at man har villet nuancere hovedpersonerne, men effekten er den præcis modsatte. Ved at udpensle deres fortid, udviskes karakterernes kompleksitet. Hvor Ushiis anime netop betonede tvivlen om robot-hybridernes beskaffenhed, tager denne udgave definitivt stilling.

 

“She’s more than a robot, more than a AI” proklamerer ingeniøren Dr. Ouelet desperat, da den kyniske Cutter, lederen af Hanka Robotics, kommanderer hende til at aflive Major. Så blev den diskussion lukket.

Det virker måske sært at klantre et remake for at gå sine egne veje, men det er simpelthen en skam at se forlæggets tematiske rigdom blive kogt ned til en banal origin story.

Paramount Pictures har modtaget skarp kritik for at caste Scarlett Johansson til rollen som den etnisk japanske Major. Et skoleeksempel på Hollywoods whitewashing, mener flere kritikere. Hollywoods største fejl er dog ikke at lade et vestligt ansigt personificere Major, men snarere at forme karakteren efter en vestlig skabelon. Alle Majors handlinger skal motiveres af hendes fortid. Intet overlades til fortolkning.

Ganske paradoksalt er det ønsket om menneskelig dybde, der gør Ghost in the Shell til en flad affære.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Kommentarer