Wes når han er bedst

Af Ditte Fiil Ravn

Velkommen til The Grand Budapest Hotel. I 1932, en tid mellem to krige, findes dette lille paradis på en bjergtop i det centraleuropæiske fantasiland Zubrowska. Her bliver man betjent af et toptrænet personale og kan overnatte i en af de overdådige suiter. Men bag det smukke ydre gemmer der sig en skæv spændingsfortælling uden lige, der bl.a. involverer et stjålet maleri, en gruopvækkende håndlanger og Mendls konditori. Velkommen til hotellet, velkommen til Wes Andersons nyeste filmunivers.

Bag en udspekuleret rammefortælling omhandler den centrale historie conciergen Gustave H (Ralph Fiennes) og hans ”lobby boy” Zero (Tony Revolori). En af Gustaves mange ældre elskerinder er blevet myrdet, nærmere betegnet Madame Céline Villeneuve Desgoffe und

wes
Venskabet mellem Gustave H og Zero er helt unikt.

Taxis (Tilda Swinton). Til det lange navn hører en grisk familie, der vil have fat i den store arv, hun efterlader sig. Men til alles overraskelse har Madame Céline i sit testamente efterladt Gustave et kostbart maleri, hvilket vækker vrede hos familien. I et hastigt øjeblik beslutter Gustave og Zero at kræve deres ret, og derfor stjæler de maleriet og flygter. Herfra er både politiet og Taxis-familien efter den charmerende concierge og hans trofaste lobby boy. Et velskrevet manuskript, hvor historien er original og replikkerne både morsomme og bedårende. Citater fra tidløse romantiske digte går på mærkværdig vis fint i spænd med replikker som ”She was dynamite in the sack, by the way.”

ANMELDELSE AF:
The Grand Budapest Hotel

ORDET SYNES:
5-stars

PROD. ÅR:
2014

INSTRUKTØR:
Wes Anderson

LAND:
USA & Tyskland

Den store Wes og venner

Og manden bag manuskriptet, som tilfældigvis også er instruktør, producer og idéudvikler, er den uforlignelige Wes Anderson. En af vor tids filmskabere, hvis film er så distinkte, at man altid kan genkende dem. Dette er også tilfældet med The Grand Budapest Hotel, hvori hans kamerateknik, billedkomposition og skæve karakterer går igen. Men i denne film formår Anderson også at forny sig selv. Rent billedligt har han udskiftet den ellers altid anvendte skrifttype Futura med Archer. Et træk, som mange fanatikere vil lægge mærke til. Men Anderson har også skabt et spændingsdrama, hvor fortælletempoet er forholdsvis hurtigt, når der ikke bliver dvælet ved de betagende billeder. Men det er også de beundringsværdige billedkompositioner, der giver filmen sit helt specielle udtryk og blænder seeren gang på gang. Der hersker en fremragende afbalancering mellem spænding og dvælen, så man aldrig mister interessen. En fornem præstation.

Flere billeder i filmen er uforglemmelige.

Apropos fornemme præstationer, så er der mindst én mere, der bør nævnes. Da Wes Anderson skrev manuskriptet og skabte karakteren Gustave H, var det med en helt bestemt skuespiller i tankerne: Ralph Fiennes. Rollen er som skræddersyet til hans teknik og skuespiltekniske kunnen, og dette gør Gustave H til en fuldstændig loveable charmør, for hvem dannelse og perfektion stadig er en dyd. Og sammen med alle de andre forskruede karakterer byder The Grand Budapest Hotel på et finurligt figurgalleri, hvis stiliserede karakterer endnu en gang viser sig at være uhyre morsomme og interessante.

Et visuelt mesterværk

Filmens styrke er den ekstravagante billedside og de skæve figurer. Den originale historie og det gode manuskript. Den gennemførte fantasiverden i kontakt med en reel mellemkrigstid. Og ikke mindst Wes Andersons unikke touch, der gør hans film så specielle og mindeværdige. Rent visuelt et mesterværk, og narrativen interessant. Og selvom filmen ikke formår at tilfredsstille med så eksplosivt et klimaks, som den lægger op til, så er alt forladt. For ligegyldig om du er Wes Anderson-fanatiker eller blot leder efter noget at se i biografen, er The Grand Budapest Hotel et must-see. En ret så unik film af en ret så unik instruktør.

Kommentarer