Veloplagt coming-of-age drama drukner næsten i sex

Af Bjørn Juul Andersen

Der kan ikke herske den mindste tvivl om, at Niels Arden Oplev er en af Danmarks mest solide og elskede instruktører med folkelige publikumssucceser som Drømmen (2006), To Verdener (2008) og ikke mindst Mænd der hader kvinder (2009) på sit CV. Og efter at have instrueret anmelder-fiaskoen Dead Man Down (2013) i det forjættede land Hollywood, er han atter vendt hjem til lille Danmark med coming-of-age dramaet Kapgang. På trods af et nostalgisk, humoristisk og underholdende take på livet i den jyske provins i slutningen af 1970’erne drukner filmen næsten i dens malplacerede besættelse af sex.

Anslaget i Kapgang er aldeles fremragende: Den 14-årige Martin (Villads Bøje) cykler glad hjem fra sin højt prioriterede kapgangstræning i den jyske provinsby Sønder Omme i foråret 1976. Han kommer dog hjem til et chok: Hans mor er fundet død og faren Hans (en yderst veloplagt Anders W. Berthelsen) er i dyb sorg og magter ikke tilværelsen som alenefar for Martin og hans deprimerede storebror Jens (Jens Malthe Næsby).

Det kan nemt lyde som en trist og tung film, men takket være filmens humoristiske tilgang til det gravalvorlige bliver dette ellers tragiske anslag brugt til at fortælle en underholdende, vedkommende og ofte fandens sjov fortælling om, hvordan denne lille dysfunktionelle familie skal komme videre i livet: Hvordan skal Martin nogensinde få styr på sex- og kærlighedslivet, når han både er forelsket i sin bedste ven Kim og hans flotte klassekammerat Kristine? Og kan Martin i en alder af bare 14 år glemme savnet til sin mor og ’træde ind i de voksnes rækker’, som konfirmationen jo så famøst dikterer?

De stærke karakterer bærer Kapgang frem, og især Anders W. Berthelsen i rollen som den sorgmodige, inkompetente og yderst sexglade far får lattermusklerne på overarbejde. Plottet virker til gengæld enormt forceret med dets uvedkommende og sære sidehistorier, der ofte handler om sex.

Der knaldes til højre og til venstre, snakkes om pik, fisse og ludere konstant, og vi er endda vidne til en komplet ligegyldig scene med David Dencik som en halvskør aleneboer, der får den revet af af en 14-årig dreng! Især da Martins konfirmation udvikler sig til den rene sexfest i filmens afslutning, synes man at spørge sig selv: Hvorfor al den sex i en historie, der i bund og grund ikke handler om sex?  

Det er tydeligt, at Oplev og co. vil give 70’ernes seksuelle brydningstid en hovedrolle i fortællingen, men det kamrer simpelthen over, da Martins seksuelle tilbøjeligheder fylder en alt for stor del af fortællingen om en ganske normal dreng, der får lidt for travlt med at blive voksen efter sin mors død. Man fristes til at tro, at fokusset på sex er med for at give filmen mere ’kunstnerisk kant’, men dog virker det mere forstyrrende end forfriskende.

Kapgang er Niels Arden Oplevs tematiske opfølger til Drømmen, men undgår den tidligere films næsten kvalmende tids-portræt. Filmen fungerer fint som et stemningsmættet og humoristisk coming-of-age drama fra de nikotin-gule og langhårede 70’ere, som sidder lige i skabet, hvor Martin uelegant, men sikkert, bevæger sig fremad i livet. Kapgang-metaforen kunne ikke være tydeligere.

ANMELDELSE AF:
Kapgang

ORDET SYNES:
4-stars

PROD. ÅR:
2014

INSTRUKTØR:
Niels Arden Oplev

LAND:
Danmark

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *