VAIANA: Disney-Magien er kommet tilbage for at blive

Af Frederik Rune Kristensen

Gid man var syv år igen, så man rigtigt kunne nyde denne Disney-guldalder, vi er vidne til i øjeblikket. Da jeg var syv år var Disney inde i den værste kreative krise nogensinde. Titler som Atlantis, Treasure Planet og The Tigger Movie medbringer sandsynligvis flere spørgende udtryk, end nostalgiske klumper i halsen. Pixar agerede i denne periode trækdyr for det Disney, som halsede efter i en karet. Men i de senere år har Disney vundet ind på Pixar lidt efter lidt.

Deres seneste ikke-Pixar-producerede animationsfilm Zootopia fik globalt ros for at være en politisk film med et budskab, der bliver mere og mere aktuelt dag for dag. Og nu små tre måneder efter den amerikanske premiere, og med et navneskift, som eftersigende til dels skyldtes et uheldig navnesammenfald med en italiensk pornostjerne, får vi så endelig Vaiana. Det seneste skud på den store Disney-stamme.

Og lad det være sagt med det samme, Vaiana er en bedre film end Zootopia. Faktisk må det siges, at Disney med Vaiana endegyldigt tager animationstronen tilbage fra Pixar. Dette er indtil videre kulminationen på den nye Disney-guldalder, der har fundet sted i løbet af de sidste par år. Hvor Zootopia havde budskabet på plads, så er det her, det klassiske Disney hjerte, der er på rette sted.

For det er på mange måder en historie, vi har set før. Pigen Vaiana føler sig ikke til rette i sin rolle som den nye høvding for sit polynesiske folkefærd, der bor på en lille ø i stillehavet. Hun drages mod havet, og det vil hendes far ikke tillade. Men en dag drager hun ud på havet for at konfrontere halvguden Maui med hans tyveri af havets hjerte, som kan bringe frugtbarhed tilbage til hendes stamme.

ANMELDELSE AF:
Vaiana

ORDET SYNES: 5-stars

PROD. ÅR:
2016

INSTRUKTØR:

Ron Clements, Don Hall, John Musker, Chris Williams

LAND:
USA

Det er nemt at se parallellerne til både Ariel, Simba og alle de andre kendte disney-figurer. Men det er bare en lille smule anderledes på den helt rigtige måde. Vaiana er selvstændig, og skal modsat så mange andre disney-prinsesser ikke fokusere på at finde kærligheden, men derimod finde ud af hvem hun selv er. Arven fra Frozen hænger ved, og adskillige småpiger får her et nyt passende idol at se op til. Den klassiske disney-formular blandes op med en dosis friskhed som passer til vores verden i dag. 

Filmen formår noget, som de fleste familiefilm i dag ikke kan klare. Den er sjov – både for børn og for voksne. Der er både en halv-retarderet kylling, som de fleste vil grine af, og en række ret subtile jokes som de voksne primært vil få glæde af. Selv de mere infantile jokes, såsom en joke om det at lade vandet i havet, leveres så subtilt, at jeg ikke kunne stoppe med at grine højlydt flere gange. Alt det skal så ganges op med en række veloplagte referencer til både forrige Disney-konventioner og populære Hollywood-film. Den som tager prisen er en vanvittig actionscene med klar inspiration fra Mad Max: Fury Road – I en Disney-film, hvad giver i mig?!

Og så er der musikken, og det er filmens helt store trumfkort. For ikke siden 90’erne har Disney-musikken været så catchy og magisk. Musikken er komponeret af Lin-Manuel Miranda, der inden for det seneste år har taget Broadway med storm i form af musicalen Hamilton. Denne gang er det dog ikke hip-hoppen der har inspireret ham, men klassiske polynesiske musikformer, og det er så godt. Glem ”Let it Go”. Det nye er ”You’re Welcome” leveret af The Rock i hvad der må være en af hans bedste præstationer, det samme kan siges om alle de andre stemmeskuespillere, og specielt Auli’i Cravalho som Vaiana giver kuldegysninger under hendes sange.

Så kan det godt være, at noget af historien har nogle problemer med pacing, og måske står motivationen for karaktererne ikke knivskarpt. Det er små skønhedsfejl, der trækker filmen væk fra topkarakter, men det skygger ikke for det faktum, at Disney har lavet deres bedste egen-producerede film siden 90’erne. Så er der ikke andet for Disney at sige end ”You’re Welcome”.

Kommentarer