United States of Love: Farveløs Kærlighed

Af Anna Nørreby

I en realistisk skildring af et Polen med nyfunden frihed, møder fire kvinder modstand i deres søgen efter kærlighed. Det er æstetisk melankoli med en snært af sort humor, i et univers hvor farverne har svært ved at trænge igennem.

 

Polske Tomasz Wasilewskis (In the Bedroom og Floating Skyscrapers) kølige drama United States of Love, vandt i år Berlinalens pris for bedste manuskript. Filmen centrerer sig på formidabel vis omkring fire kvindelige protagonister, der kæmper med kærlighed og fortvivlelse i et nyligt post-kommunistisk Polen.

 

Sat i år 1990 i en boligblok udenfor Warszawa, undersøger filmen gennem ensemblet af kvinder, trangen til kærlighed i et klaustrofobisk miljø, der bærer et trykket præg af at være klemt inde mellem en ny og gammel verden. Men kærlighed synes ikke at være et spil, nogle af de fire kvinder kan vinde i, og kvinderne forenes gennem den smerte, det bærer med sig. Med smukt komponerede, delvist farveløse billeder, viser filmen den kolde virkelighed der rammer kvinderne, i deres søgen efter nærhed.

 

Det melankolske univers, fotograferet af Oleg Mutu (Four months, three weeks and two days), står i larmende kontrast til Wasilewskis brug af nærbilleder. Filmen gør brug af mange back-of-the-head-shots, med klaustrofobisk nærhed, der mimer det stramme miljø kvinderne lever i, hvor drømme og begær ikke oplever samme euforiske frihed, som de historiske omvæltninger varsler. Samtidig understøtter valget ikke at bruge musik i filmen, både det realistiske aspekt og det indholdsløse liv, kvinderne forsøger at navigere i.

 

ANMELDELSE AF:
United States of Love

ORDET SYNES:5-stars

PROD. ÅR:
2016

INSTRUKTØR:

Tomasz Wasilewski

LAND:
Polen & Sverige

Agata (Julia Kijowska) lever i et lidenskabsløst ægteskab og retter sit begær mod den lokale præst. Skolelederen Iza (Magdalena Ceilecka) dumpes af sin elsker gennem seks år, da hans kone dør, og forsøger med stille desperation at nå ham. Boligblokkens ældre Renata (Dorota Kolak) lever en isoleret tilværelse, med en stille hungeren efter den unge lokale skønhedsdronning Marzena (Marta Nieradkiewicz), der også bor i opgangen og er søster til Iza. Marzena er den eneste af karaktererne, der er eksplicit omkring sine modeldrømme, og den eneste karakter, der ikke fremstår skamfuld omkring sine længsler. Det betyder dog ikke, at hendes historie får lov at ende lykkeligt.

 

Karakterne er dybe og utrolig velspillede. På grund af billedernes gråtonede farvepalet, bliver karaktererne efterladt i en verden, hvor farverne synes at være trukket ud af billedet – også i overført betydning.

 

Enkelte scener skiller sig  sublimt ud i deres intensitet, blandt andet en scene hvor Marzena fører den ældre Renata rundt i en vals, mens Renatas ansigtsudtryk langsom mister alt liv. I en anden hård scene bønfalder Iza sin nu tidligere elsker om ikke at forlade hende med et ”Jeg vil gøre hvad som helst for dig” – ”Hvad som helst?” svarer han, og åbner vinduet i lejligheden hvor de befinder sig: ”Så spring”.

 

Trods sine nærbilleder holder filmen i sit udtryk en distance til karaktererne, der hindrer en følelsesmæssig forbindelse til dem, og spejler på den måde deres egne relationer. Vi kommer billedmæssigt tæt på dem, men ofte set bagfra, fra siden – eller endda i klip, hvor kun karakterernes torso er i billedet. Vi kommer altså aldrig helt tæt på karakterernes indre, og det er netop en af filmens forcer, at den ikke lader alt være tydeligt og forklaret.

 

United States of Love er på en måde fire kortfilm, der overlapper hinanden i deres fjerne relationer – en kollega, en søster, boligblokken. Det er en smukt eksekveret film om længsel efter kærlighed – der som bonus består Bechdel-testen.

 

Kommentarer