Tung, tempoforladt thriller

Af Daniel Hartvig Nielsen

Scott Cooper tager med sin anden spillefilm Out of the Furnace fat på den arbejdende amerikaner i udkants-USA, nærmere bestemt stålindustrien i Braddock, Pennsylvania. Det er en tung og forudsigelig thriller med masser af hillbilly-attitude, men skuespilpræstationerne skinner igennem.

brødre
Filmen er centeret omkring de to brødres forhold.

Rodet, men enkel affære

De to brødre Russell (Christian Bale) og Rodney (Casey Affleck) har valgt to forskellige veje i livet – hvor Russell har fulgt i sin fars fodspor på stålværket, har den mere rebelske Rodney været udstationeret i Irak og har i det hele taget svært ved at affinde sig med sin situation i hjembyen.

Men Russells verden forandrer sig efter en spiritusdom; da han kommer ud af fængsel er hans far død, hans kæreste har fundet en anden, og hans bror er i dyb gæld til den lokale bookmaker Petty (William Dafoe). Russell prøver at samle stumperne, men Rodney ser ingen anden udvej end at snyde sig til penge i ulovlige gadekampe.

ANMELDELSE AF:
Out of the Furnace

ORDET SYNES:
3-stars

PROD. ÅR:
2013

INSTRUKTØR:
Scott Cooper

LAND:
USA & UK

Da han får nys om, at han kan blive sin gæld kvit ved en enkelt kamp for den brutale og utilregnelige Harlan DeGroat (Woody Harrelson), drager han af sted – og da han ikke lader høre fra sig igen, er det op til Russell at finde ud af, hvad der er sket.

Narrativet er en på én gang rodet, men enkel affære. Hovedplottet er forudsigeligt og klichéfyldt, men det vrimler med halve og hele sideplots – historier, som i de fleste tilfælde aldrig samles op igen: konens nye forhold, Rodneys militære baggrund, stålværkets truede lukning osv.. Den gaber ganske enkelt over for meget på én gang, – og det hjælpes ikke på vej af filmens til tider søvndyssende tempo.

Stjernespækket og dyster

Instruktør Scott Cooper har kørt det tunge skyts frem, og med karakterskuespillere som Bale, Casey Affleck, Dafoe, Harrelson, Sam Shepard, Forrest Whittaker og Zoë Saldana leverer filmen på det skuespilmæssige plan. Bale bærer filmen og formår at give sin karakter både dybde og intensitet. Harrelson er skræmmende god som den onde DeGroat, om end hans

bale harrelson
Christian Bale og Woody Harrelson leverer begge stærke præstationer

karakter kunne have været endnu mere interessant, havde han indeholdt flere dimensioner.

Men hvor den skinner af skuespilstjerner, formørkes filmen af stemningen, som både er ond, brutal og dyster. Det slås allerede fast i filmens brutale start, der med sin hillbilly-attitude mest af alt sender tankerne tilbage til John Boormans Deliverance (1972). Setting og de tunge tematikker som determinisme, retfærdighed, gengældelse og mod ligger godt i spænd med stemningen og minder om film som Michael Ciminos The Deer Hunter (1978) og Sam Peckinpahs Straw Dogs (1971). Men hvor de formår at være omstridte og skarpe, er Out of the Furnace mere uskarp i sin kritik og formår ikke at være direkte kontroversiel.

Historien om de to brødre bliver klichéfyldt og selve hævnakten forstyrret af alle sidehistorierne. I stedet for at holde fast i udgangspunktet fiser handlingen i den ene og anden retning og ender med at blive en strittende fortælling. Den holdes dog oppe af en række flotte skuespilpræstationer og en stilsikker stemning og intensitet. Out of the Furnace vil så meget, men kommer ikke ret langt – godt skuespil til trods er det en tung og dyster affære, som snegler sig ud i glemslen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *