THE DEUCE: Prostitutionsdrama blander synd og hjerte til perfektion

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Af Nikolaj Fjord Korsgaard[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”3/4″][vc_column_text]

David Simon og George Pelecanos, mændene bag en af vor tids mest anmelderroste serier, The Wire (2002-2008), er endnu engang tilbage i topform. Efter den enormt oversete serie Show Me a Hero (2015) er turen nu kommet til endnu en storby- og tidsperiodeskildring. Det er prostitutionsmiljøet i de onde gader i The Big Apple i 1970’erne og i pornoens opblomstringstid.

 

Individets kamp for overlevelse i det amerikanske system, som mange andre David Simon serier handler om, er også tydelig i The Deuce. Et amerikansk system, der ikke levner mange chancer til dem, som ikke er født med en guldske i munden. Prostitution er den eneste mulighed for mange kvinder på kanten af samfundet i denne tid, mens det for andre er et bevidst valg til at tjene hurtige penge.

 

Og denne kamp er personificeret i karakteren Candy spillet af Maggie Gyllenhaal. Den selvstændige og stærke prostituerede, som ikke arbejder for en alfons som alle andre. ”Ingen skal tjene penge på min fisse bortset fra mig selv” som hun siger. Som midaldrende prostitueret får hun foden indenfor i pornobranchen, og derfra begynder drømmene om et andet liv og en karriere i filmverdenen.

 

Udover Maggie Gyllenhaal er der også blevet hevet en anden stjerne ind, i form af James Franco, som spiller en dobbeltrolle som tvillingeparret Frankie og Vincent. Man er ikke i tvivl om hvem er hvem, og Franco leverer det med en overbevisende New Yorker-charme og kækhed. Vincent prøver at holde sig på det etiske rette spor, mens tvillingebroren, Frankie, med gæld over hele byen, har med at bringe selv i fedtefadet. Et kontrastfyldt tvillingepar med den rette mængde til kærlighed til hinanden, og de står også for nogle af seriens humoristiske indslag med deres, broderlige, livlige og drillende dialog. Der er tydeligvis store planer med de to karakterer, men det bliver som sådan ikke forløst i den første sæson. Det skal dog blive spændende at følge i kommende sæsoner.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner el_class=”facts” width=”1/4″][vc_column_text]ANMELDELSE AF:
The Deuce[/vc_column_text][vc_column_text]ORDET SYNES:[/vc_column_text][vc_column_text]PROD. ÅR:
2017[/vc_column_text][vc_column_text]INSTRUKTØR:

David Simon & George Pelecanos[/vc_column_text][vc_column_text]LAND:
USA[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_column_text]

Nogle af alfonserne er til tider nærmest charmerende i form af deres sweet-talk til deres prostituerede, andre gange er de decideret intimiderende og modbydelige. Man forstår, hvorfor de prostituerede lader sig styre og manipulere af dem. Men er de prostituerede så svage? – tværtimod. Mange af de prostituerede er ofte seriens stærkeste karakterer.

 

Er man bekendt med David Simon ved man, at alle stræber efter et bedre liv i hans serier, men det lykkes for få. Levede den Amerikanske drøm for prostituerede, sorte og homoseksuelle og andre minoriteter? – svaret er nej.

 

I The Deuce er det det undertrykkende samfund, der er skurken fremfor enkelte individer. Et tæt på marxistisk syn på samfundet og med sympati med menneskene på kanten af samfundet. Men serien er nuanceret og på ingen måde urimelig i sin kritik af strukturerne i det amerikanske samfund, og helt uden at blive for ideologisk og skinger. Det er netop nuancerne, storbyskompleksiteten og gråzonerne, der gør David Simon serier og The Deuce til noget ganske ekstraordinært.

 

Men The Deuce er meget mere end samfundskritik, det er et enormt vedkommende drama i kraft af sine karakterer. Som i The Wire er persongalleriet differentieret og intet mindre end imponerende. Ubesværet bevæger serien fra karakter til karakter og fra miljø til miljø og skaber en sammenhængende og kompleks historie, som nærmest ikke er set siden The Wire. Alligevel befinder man sig i højere grad på mikroniveau og specifikt prostitutionsmiljøet. Der bliver boret helt ind i, hvordan dette miljø var 1970’ernes New York. Og det bliver gjort intet mindre end fremragende både af hensyn til produktionsværdi i genskabelse af byen, og ikke mindst de dybere psykologiske aspekter for karaktererne ved at være i dette miljø.


The Deuce er en rå, beskidt og syndig oplevelse med kærlighed til sine karakterer. Den er et vedkommende og komplekst portræt af prostitutionsbranchen dehumaniserende konsekvenser. David Simon har ganske enkelt lavet et nyt home-run.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Kommentarer