Syv Minutter Over Midnat: Børnebogs-filmatisering med for meget mellemtone

Af Astrid Thorsen

Hjerterne og stjernerne eksploderede ud over de danske anmelderes avissider, da bogen “Monster”, som filmen Syv Minutter Over Midnat er baseret på, udkom på dansk i 2015. Fortællingen om den 13-årige dreng Connor og hans kræftsyge mor var skildret helt genialt af den britiske forfatter Patrick Ness, så det ramte hjerte, stimulerede hjernen og tematiserede døden, sorgen, vreden og kærligheden så både barn og forældre sad grædende tilbage hjemme ved natlampen når sidste side var vendt.

 

Da rulleteksterne tonede over skærmen til instruktør J.A Bayonas filmatisering, var jeg ikke inficeret af fortællingen på samme måde, desværre. På trods af kræftpræstationer fra et stjernespækket-cast (Sigourney Weaver, Felicity Jones mfl.) udvinder filmen ikke den livsbekræftende saft som bogen besidder. Med ambitionen om at vende klassiske eventyr-fortællinger på hovedet, følger vi den unge Connor der klokken syv minutter over midnat møder et gigantisk og monstrøst træ som han (atypisk nok) slet ikke er bange for. Det her monster-træ vil fortælle ham historier. Historier han kan bruge i sit liv og som kan ændre det. Connor æder ikke træets ord råt, men forholder sig kritisk til træets historiers evne til at helbedre hans mor.

 

Det er sjovt og forfriskende at se den unge dreng udfordre den mytiske karakter “monsteret” og her har filmen virkelig sin styrke. Parallelt følger vi Connors virkelige problemer med sin døende mor, en ond bedstemor, en fraværende far og hans bedrøvelige rolle som mobbeoffer i skolen. Her beror filmen på tusinde klicheer som til sammen danner en uigennemtrængelig glat overflade, der bevirker at vi aldrig når ind til de rå følelser som ville kunne gøre fortællingen vedkommende. De to plottråde bliver aldrig knyttet ordentligt og de mange karakterer i Connors liv er ensidige og flade og bidrager ikke særligt meget til fortællingen – så man kan spørge sig selv om filmen ikke ville være bedre tjent hvis man skar et par af dem fra.

 

ANMELDELSE AF:
Syv Minutter over Midnat

ORDET SYNES:3-stars

PROD. ÅR:
2016

INSTRUKTØR:

J.A Bayona

LAND:
Spanien/USA/England/Canada

Lige så karikeret som Connors virkelige liv er, lige så meget forsøger monsterets fortællinger at udfordre de konventionelle eventyr. Her skrælles alle forhåbninger om en de-lever-lykkeligt-til-deres-dages-ende afslutning væk og vi får i stedet serveret pædagogiske og realistiske pointer: alle mennesker rummer både godt og ondt og nogle mennesker fortjener faktisk at miste det de har kært.

 

Disse fortællinger akkompagneres af smukt grafisk arbejde og det er en æstetisk imponerende og visuelt spektakulær oplevelse at se filmen. Man fornemmer godt Bayonas baggrund med film som Børnehjemmet (2007) når filmens fantastiske elementer udfolder sig og Liam Neeson er fuldstændig fabelagtig som stemmen til det bedste CGI-træ jeg nogensinde har set.

 

Syv Minutter Over Midnat er en film med hjertet på det rette sted. Men der hvor bogen var i stand til at ramme både barn og forældre bliver Syv minutter over midnat hverken/eller. Den er for klichefyldt til en voksen og for socialrealistisk til et barn. Det er en skam. For der gemmer sig en rigtig fin film et sted derinde bag den glatte overflade.

 

Kommentarer