SHORT TERM 12: Intet nyt fra døgninstitutionen

Af Rasmus Iversen

Det virker umiddelbart som en rigtig god idé at lade Short Term 12 udspille sig på en døgninstitution for utilpassede unge. Et sådan sted burde fostre konflikter og spændinger nok til at udfylde en hel film. Desværre formår Short Term 12 ikke at udfolde sit dramaturgiske potentiale til fulde. Således nåede jeg flere gange undervejs at stille mig selv det uheldige spørgsmål: Hvad er konflikten egentlig i den her film?

Det hele starter ellers lovende nok. Vores hovedperson Grace (Brie Larson) er daglig leder af døgninstitutionens afdeling 12, og handlingen tager sit udgangspunkt i livet omkring denne. Grace er kæreste med sin kollega Mason (John Gallagher Jr.), og sammen med to andre kollegaer forsøger hun at give institutionens unge beboere en velfungerende hverdag. Hurtigt forstår man, hvordan Grace forsøger at sætte de unges trivsel højest og altid være der for dem.

Men da den nye beboer Jayden (Kaitlyn Dever) flytter ind på institutionen, begynder Grace at indse, at hun også selv har problemer, der lurer under overfladen. Samtidig må Grace også håndtere en graviditet, hun dybest set ikke er afklaret med, og som i sidste ende tvinger hende til at gøre op med sin fortid og træffe svære beslutninger.

ANMELDELSE AF:
Short Term 12

ORDET SYNES:

3-stars

PROD. ÅR:
2013

INSTRUKTØR:
Destin Daniel Cretton

LAND:
USA

Isoleret set fejler konflikterne og tematikken ikke noget. Short Term 12 belyser interessante tematikker: Den svære ungdom, retfærdighed og kærlighed. Problemet er bare måden, hvorpå konflikterne udspilles. Filmens første halvdel vader rundt i en suppedas af mindre sidekonflikter, der nok er væsentlige, men som aldrig gør det ud for den centrale hovedkonflikt, jeg savnede.

Når hovedkonflikten endelig udfolder sig, er det desværre med hjælp fra en række klichéer, der gør det svært at tage historien helt så seriøst, som den gerne vil være.  Instruktøren Destin Daniel Cretton fik idéen til Short Term 12 efter at have arbejdet på en institution og lavede derefter en kortfilm bygget på sine oplevelser. Det virker som om, at instruktørens egne erfaringer har smittet positivt af på filmens troværdige miljøskildring af institutionslivet, men samtidig må man erkende, at konflikten ikke helt klarer overgangen fra kortfilm til spillefilm helt gnidningsfrit.

Det håndholdte kamera, som præger den visuelle stil i Short Term 12, underbygger fint den hektiske og intense stemning, filmen forsøger at portrættere. Genremæssigt lægger Short Term 12 sig op ad indiefilmen, hvilket delvist forklarer den underspillede og subtile konflikt, men desværre ikke undskylder den.

Birollernes til tider karikerede og stereotype karaktertegning, opvejes heldigvis af hovedrollen Brie Larson, der i rollen som Grace, får det maksimale ud af sin karakter. Hun er den drengede pige, der har alle de rigtige hensigter, men som også har ar på sjælen og dermed den dybde og kompleksitet, der gør en god karakter.

Selvom Short Term 12 kommer til de danske biografer med positiv anerkendelse fra en række festivaler, havde jeg desværre svært ved at finde den helt store begejstring frem. Den er bestemt et velment og seriøst bud på en film, der sætter fokus på unge, der har det sværere end gennemsnittet, men det ændrer desværre ikke på, at jeg dybest set kedede mig i perioder undervejs. Om end jeg gerne havde holdt mere af filmen, er der desværre ikke rigtig noget nyt fra døgninstitution 12.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *