Scener fra et parforhold

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Jesse og Celine rykker ind i et nyt årti i ’Before’-seriens tredje kapitel, der med vanlig præcision hudfletter et parforhold i 40-års alderen gennem en række formidabelt velspillede samtaler om mænd, kvinder og den famøst vanskelige kærlighed.

En lang forelskelse
Da vi første gang mødte de to, havde de én nat sammen i Wien til at lære hinanden at kende og blive forelskede, før de til sidst aftalte at mødes igen seks måneder senere. Ni
år senere stødte de på hinanden igen: han mødte op, hun gjorde ikke, og lige så glade de var for at se hin- anden, lige så meget bebrejdede de den anden, at deres liv siden ikke havde levet op til deres uproblemati- ske og romantiske sommernat. Jesse havde skrevet en bog om oplevelsen, Celine en vals, og da filmen to- nede ud, sad de håbløst genforelskede i hendes lejlighed i Paris, mens Jesses fly fløj hjem til familien uden ham.

Derfor er det meget passende, at denne ombæring åbner i en lufthavn, hvor Jesse sender sønnen Hank – nu et delebarn med hans svært omgængelige ekskone – hjem efter en sommerferie i Grækenland. I bilen venter Celine og parrets tvillingepiger: de to er lykkeligt genforenede, men i løbet af deres sidste ferieaften træder spændingerne i deres forhold frem: Jesse vil gerne bo tættere på sin søn, men det er svært at forene med Celines karriere i Paris.

ANMELDELSE AF:
Before Midnight

ORDET SYNES:
3-stars

PROD. ÅR:
2013

INSTRUKTØR:
Richard Linklater

LAND:
USA

Hverdagen trænger sig på
Serien har altid været sig som snakkefilm i bedste forstand, hvor Ethan Hawke og Julie Delpy vandrer rundt i pittoreske omgivelser og i imponerende long takes diskuterer alt mellem himmel og jord. Men der er sket en tydelig udvikling i samtalen: Sunrise står som den mest fabulerende af de tre, mens Sunset og Midnight bliver stadig mere forankrede i ægteskabelige forviklinger og hverdagskærlighedens genvordigheder.

Den seneste film er den hidtil mest jordbundne. Dens præmis bygger ikke på usædvanlige omstændighe- der. Efter ni år sammen er Jesse og Celine blot et par med en særligt god historie om, hvordan de mødtes, og filmen handler ikke så meget om at blive forelsket, men nærmere om det at fastholde forelskelsen. For- tællingen har fået et ordentligt skud hverdagsrealisme, hvor skilsmissebørn og heldagsjobs gør den mindre idyllisk – men ikke mindre romantisk.

En ægte kærlighedshistorie
Som altid er det kemien mellem Hawke og Delpy, der så overbevisende vækker karaktererne til live, at det føles nærmest voyeuristisk at overvære. Det er lige netop det, serien kan: Jesse og Celine er pæne og vitti- ge, men de er ikke Hollywood-idealer på skønhed og vid. De føles som rigtige og fejlbarlige personer, som vi nu har kendt igennem næsten 20 år.

Hvor skarp dialogen end måtte være, er det de uforløste replikker – halve sætninger, kejtede blikke, meningsfulde tavsheder – der for alvor afrunder karaktererne. Ikke mindst i denne film. Parret har efterhånden været sammen så længe, at de ikke længere åbent diskuterer deres forhold. Derfor står mange af handlingens beats skrevet mellem linjerne.

Before Midnight er ikke i lige så høj grad som sine forgængere et stykke for to, da dens mest kærligheds- og lommefilosofiske diskussioner deles af et helt middagsselskab. Hvor velspillede de andre karakterer end er, kan de ikke undgå at tage fokus fra hovedpersonerne, og det virker nærmest forløsende, da Jesse og Celine parkerer ungerne og forlader selskabet for at tage en sjælden hyrdetime sammen på et hotel.

Det er her, at dagens spændinger udmønter sig i et fuldblods skænderi, og alle langtidsparforholdets usagte bebrejdelser kommer op at vende i en aggressiv katarsis. Vores kig ind i Jesse og Celines fortsatte romance slutter som det plejer: bittersødt, men med en forhåbning om, at de stadig er sammen, når vi ser dem igen.

Richard Linklater har med Before Midnight begået en noget nær perfekt fortsættelse af sit største værk, et ærligt blik på moderne kærlighed, der med eminent skuespil og sublim dialog formår at holde publikum mere spændte end alle sommerens blockbusters tilsammen. Jesse og Celines forhold er stadig den mest fængende og ægte kærlighedshistorie i nyere filmkunst – på gensyn om ni år!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *