Dragen flyver højere end nogensinde før

Af Bjarke Johansen

Dragen flyver højere end nogensinde før

Der er gået fem år siden den pjevsede viking Hikke i den første Sådan Træner Du Din Drage (Dean DeBlois & Chris Sanders, 2010) blev bedste venner med dragen Tandløs, og endte den langvarige strid mellem dragerne og vikingerne på Berserk-øen. Nu er dragerne en integreret del af vikingesamfundet og Hikke er landsbyens stolthed i så høj grad, at hans far vil have, at han skal være høvding – mod Hikkes vilje. Men han får andet at tænke på da han opdager, at en mand ved navn Drago er ved at samle en dragehær, og i øvrigt støder på en mystisk dragerytter, der lader til at vide endnu mere om drager, end han selv gør.

Synlig vækst

Da den første film udkom i 2010 var den et hit blandt både kritikere og biografgængere, takket være ikke kun de fantastisk kreative dragedesigns og hæsblæsende flyvescener, men også en vidunderlig karakterkemi mellem mennesker såvel som drager. Og begge dele er blevet endnu bedre i denne efterfølger, der bygger videre på, hvad der fungerede i den første film.

Vi ser, hvordan dragerne er blevet en del af vikingesamfundet. De bliver behandlet som elskede medborgere, får bygget proteser, hvis de kommer galt afsted og der bliver bygget langt smartere rustninger, hvilket også baner vej for nogle imponerende karakterdesigns. Alt dette og mere til giver en følelse af, at Hikkes arbejde i den første film har båret frugt.

Hikke selv er også vokset: den nervøse dreng, der ikke troede, han kunne noget, er nu en rustning-klædt drageekspert hvis evne til at bygge, observere og lære kun er blevet større. Hans far er langt mere villig til at lytte til sin søn, og i det par, som den tidligere så stride Astrid nu har dannet med Hikke står deres følelser står klart for publikum – heldigvis uden påtaget romantik.

Hikke er vokset fra pjevset dreng til viljestærk mand. Foto: Twentieth Century Fox

Dramatisk dybde

Den velfortalte første film holdt sig primært til et klassisk setup om en ung mand og hans far, der må lære at acceptere, at de ser anderledes på tingene – og bød derfor ikke på mange plotmæssige overraskelser. Men selvom denne fortsættelse handler om noget så klassisk som venskab, så er de den dramatiske dybde udvidet. Dramaet karaktererne imellem er mere kompliceret, og en række uheldige klichéer i deres interne konflikter undviges med manér uden, at man opdager afvigelsen. Ganske som den første film ikke lod sin hovedkarakter gå helt uskadt fra sit eventyr, er der også meget på spil her: En krig er på vej, sådan en er ikke uden tab, hvilket historien behandler med al den respekt som dens univers og karakterer fortjener.

Kun skurken får filmen til at halte en smule. Drago Bludvist fremstår ganske vist som en stor fare og skaber med sin brutale dominans over drager både en dyster kontrast og en hård lektie til Hikkes lidt naive pacifisme, men hans ultimative motivation og rolle i historien er ikke meget andet end ondskab for ondskabens skyld – og det er ærgerligt i en eventyrfilm, der ellers går i dybden med sine karakterers motivationer.

Hikke får sin sag for i kampen med den drabelige Drago Bludvist. Foto: Twentieth Century Fox

Højere endnu

Sådan Træner Du Din Drage 2 er et fint eksempel på, hvordan et eventyr aldrig rigtig ender, men kan gå mange nye veje. Og hvis man har savnet at se mere univers-, historie- og karakterudvikling i animerede filmserier ses det tydeligt her. Set i forlængelse af den mere simple etter er denne film simpelthen utroligt tilfredsstillende.

ANMELDELSE AF:
Sådan træner du din drage 2

ORDET SYNES:
5-stars

PROD. ÅR:
2014

INSTRUKTØR:
Dean Deblois

LAND:
USA

Dreamworks har annonceret, at en treer udkommer i 2016, og det kan være svært at se, hvordan en tredje film skal kunne toppe denne i sig selv næsten perfekte efterfølger. Men lad der ikke herske nogen tvivl – vi hopper med glæde på drageryg én gang til og flyver afsted mod et nyere, større eventyr for at se, hvilke højder Hikke og Tandløs kan nå.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *