QUARRY: Når Vietnamkrigen kæmpes på hjemmefronten

Af Nikolaj Fjord Korsgaard

“Life’s inherently complex, isn’t it? Death isn’t. … Death’s just a switch that gets flipped off.”. Quarry er HBO’s nyeste crime-drama sats med en traumatiseret anti-helt, som skal finde et ståsted i en kompliceret tilværelse, foregående i et dysfunktionelt lokalsamfund, hvor mørket ligger og lurer i alle afkroge – lyder det bekendt?

Vores hovedkarakter, Mac, som er en stærkt traumatiseret krigsveteran efter at være kommet hjem fra sin anden udsendelse til Vietnam. Han vender hjem til et kriseramt sydstats USA i 1970’erne, hvor krise hersker på flere fronter, og hvor arbejdet ikke hænger på træerne. Krigsindsatsen bliver på samme tid ikke værdsat af de omkringliggende lokalsamfund i Memphis. Hans kammerat fra Vietnamkrigen, Arthur, rodes ud i lejemorderarbejde, og Mac bliver hurtigt en del af det imod sin vilje. Tingene eskalerer og det får konsekvenser for konen, Joni, og det smukke par får sine ægteskabelige prøvelser – for at sige det mildt.

Selvom fortælling om den hjemvendte Vietnam-veteran efterhånden har været skildret utrolig mange gange i amerikansk film, f.eks. Taxi Driver (1976), Rambo (1982) og The Deer Hunter (1978), så er Quarry dog en frisk seriel genfortolkning af en genre og tematik, som ikke har været fortalt i noget tid. Den æstetiske og kulturelle skildring af 1970’ernes USA er noget serien nailer, men på det fortællemæssige plan er serien dog til tider uinteressant.

Det er først omkring episode 4, at persondramaet for alvor begynder at få noget tyngde, da man begynder at få en dybere indsigt og forståelse for, hvad der driver nogle af de mere usympatiske træk ved begge sider af parret. Det er ærgerligt, at man skal vente så lang tid på at blive engageret i en af seriens narrative kerner, nemlig forholdet mellem Mac og Joni.

ANMELDELSE AF:
Quarry – sæson 1

ORDET SYNES:4-stars

PROD. ÅR:
2016

INSTRUKTØR:

Greg Yaitanes

LAND:
USA

En af seriens mere interessante karakterer er Macs homoseksuelle lejemorder kollega, Buddy, som introducerer Mac for lejemorderverdenen, og som har en vis erfaring med arbejdet. Buddy er en meget kompleks karakter med mange lag. Udover sin kyniske tilgang til lejemorderarbejdet, den hårde facade og selvdestruktive adfærd, gemmer der sig meget sensitivitet, ømhed og ikke mindst smerte forbundet med arbejdet. Scenerne med ham og hans støttende mor, på trods af det morderiske erhverv, står for nogle af seriens højdepunkter.

Et interessant træk ved Quarry er, at selve udførelsen af lejemordene i episoderne næsten altid ender med ikke at gå efter planen og i et ekstremt blodbad. Men meget bemærkelsesværdigt er det, at den utroligt eksplicitte vold, som også er forbundet med scenerne, sjældent har andet indholdsmæssigt formål end chokeffekten. Man kunne godt ønske sig, at nogle af de greb som serien tager, havde et større formål end blot at skabe illusionen om ”gritty” realisme, for det bliver ofte ved illusionen.

Når man ser Quarry, ledes tankerne let hen på True Detective og Breaking Bad, der også præsenterer et væld af moralske gråzoner. Specielt hovedkarakteren Mac har mange lighedstegn med Rust Cohle fra True Detective – som er drevet af en vis dødsdrift og plaget af fortidens traumer. Desværre når Quarry aldrig helt de samme psykologiske dybder som f.eks. True Detective. Quarry fremstår i sidste ende ganske skabelonagtig. Der er ingen tvivl om, at HBO har ønsket at genskabe successen fra f.eks. True Detective, men der går desværre meget let metaltræthed i den, når det bliver så genremæssigt kalkuleret og forudsigeligt, som Quarry til tider er.

Momentvis leverer Quarry dog, og kan man kæmpe sig igennem den første halvdel af serien, venter der dog en vellykket og til tider ganske underholdende serieoplevelse. Men man sidder også med en fornemmelse af uforløst potentiale i form af en lidt for dogmatisk og en lidt for skabelonagtig tilgang til udformning af serien. Der er ikke meget nyt og banebrydende at komme efter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *