PROFESSOR BIELIKS HEMMELIGHED: Sød ulykke

Af Tilde Søgaard Carlsen

Der er mange ting i livet, der er nemme at tage for givet. Størst af alle er måske de biologiske og fysiologiske; de medfødte og daglige. Evnen til at sanse og tage del i verden. Men med alderdommen mindes vi om livets forgængelighed. Det, vi kunne engang, kommer vi en dag til ikke at kunne længere. Spørgsmålet er bare, hvor længe processen vil tage.

Hvor trist det end måtte lyde, er det det ikke. Sandt nok er det forgængelige et tema i polske Jacek Lusinskis film Professor Bieliks hemmelighed. Men det er en mere livsbekræftende følelse, filmen vækker. Filmen er baseret på en sand historie om den polske skolelærer Maciej Bialek (i filmen: Kacper Bielik, spillet af Andrzej Chyra), der en dag kommer ud for et tragisk biluheld og mister sin mor. Ikke nok med det finder Kacper efter ulykken også ud af, at han langsomt er ved at miste synet. I frygt for at miste sit job hemmeligholder han sin lidelse, men med verden langsomt sortnende for sine øjne er det ingen nem opgave – og sværest bliver det, da han forelsker sig i sin kvindelige kollega (Urzula Grabowska). Men så let giver Kacper ikke op.

I kontrast til Kacpers svindende verden står det filmiske billede skarpt og tydeligt. Og paradoksalt nok er det særligt Kacpers blå øjne, der stråler og tydeligt indikerer, at de har noget at sige. De blå øjne virker ekstra fremtrædende grundet Lusinskis valg og brug af en gennemgående og gennemført farvepalet bestående af blå, orange og grøn. Det konsekvente, stilistiske udtryk fortjener cadeau. Ligeledes bidrager brugen af vidvinkel til en interessant billedkomposition, og som håndværk er filmen flot. Dog svier det desværre alligevel i øjnene at se billedet gradvist stjæle fokusset fra historien uden at kompensere med en interessant fortælling.

ANMELDELSE AF:
Professor Bieliks hemmelighed

ORDET SYNES:3-stars

PROD. ÅR:
2015

INSTRUKTØR:
Jacek Lucinski

LAND:
Polen

Historien om professer Bielik er i sig selv utrolig. Det er en sød fortælling om en tragedie. En “feel good-film” med tryk på “good”, men fortællemæssigt med for lidt “feel”. Selvom filmen vha. subjektivt kamera (et gradvist mere sløret og sortnende billede) og subjektiv lyd forsøger at give indsigt i Kacpers lidelse og udfordringer, kommer den i højere grad til at fremstå som en præsentation af filmisk kunnen og filmiske virkemidler. Kacpers fysiske lidelse skildres tydeligt, men det indre sjæle- og følelsesliv står knap så skarpt.

Hvad der lægger op til at være en rørende kærlighedshistorie mellem Kacper og kollegaen, forbliver blot et eksempel på udfordringerne ved Kacpers lidelse. Mest interessant bliver filmen ved dens antydning af en identitetskrise: Kacpers fremragende evner som underviser og unikke relation til sine elever – særligt pigen Klara (Eliza Rycembel), der ser ud til at være den eneste, der kan se den “virkelige” Kacper – hænger i en tynd tråd. Hans selvforståelse sættes på prøve, og særligt ondt gør ligheden mellem hans handicap og alderdommens fysiske degradering.

Professor Bieliks Hemmelighed er en flot film og en god historie. En hvinende sød fortælling, hvor noget mere bittert havde været at foretrække. Det interessante indre kommer desværre til at stå i skyggen af filmens pæne og polerede, visuelle ydre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *