CPH PIX
PIN CUSHION: Eventyrlig Mean Girls med glitter og pukkelryg

Af Sophie Worning

Deborah Haywood debut film er langt fra en almindelig ungdomsfilm. Ja, vi får mobning, den første brandert, blomstrende kærlighed og venindedrama at se. På samme tid er hovedpersonen, den unge Iona (spillet af det nye stjerneskud Lily Newmark) i et bizart tæt forhold med sin pukkelryggede mor Lyn (Joanna Scanlan). De deler den samme seng, kysser hinanden på læberne og kalder hinanden for ’Dafty One’ og ’Dafty Two’. De er netop flyttet til en ny by for at starte forfra. Allerede nu ved vi, at Pin Cushion kommer til at være en lettere fantasifuld affære.

Der er mange eventyrlige elementer på spil – udover at Lyn er pukkelrygget og indretter sit hus som et lyserødt kattepalads med et utal af finurlige porcelænsfigurer, agerer hun også som en blanding mellem den onde stedmor og den udstødte stakkel á la Quasimodo. Iona vil nemlig gøre alt for at blive medlem af de populære pigers slæng, og det efterlader Lyn alene i huset uden sin datters selskab. Ionas erfaringer med disse piger mindede mig om en opdateret Gen-Z fortolkning af Mean Girls – måske hvordan den havde set ud, hvis ’The Plastics’ havde iPhones og boede i en fattig nordengelsk landsby.

Både Lyn og Ionas forsøg på at omgås med andre mennesker resulterer i en endeløs serie af hjerteskærende scenarier, hvor man som seer må kigge væk fra lærredet i sympati for deres strabadser. Iona bliver offer for de populære pigers harme, hvor de konstant ydmyger hende og endda sender nøgenbilleder af hende til hele landsbyen. Lyn låner en nabo en trappestige og er alt for høflig til at få den tilbage. Det er tåkrummende at opleve deres smerte så nøje udstillet. Til tider må jeg indrømme, at filmen tippede over i sadisme, og jeg bare ønskede det ville holde op.

Til gengæld har jeg sjældent set en ungdomsfilm så æstetisk. Haywood har virkelig sans for at skabe mindeværdige filmbilleder, så som Ionas drømmesekvenser, hvor hun forestiller sig, hvordan hendes liv ville se ud, hvis hendes mor var en gudindesmuk flystewardesse i stedet for en pukkelrygget eneboer. Hun viser også en følsom finesse for Ionas spirende seksualitet, som for alvor florerer takket være en speciel optræden fra en pink elektrisk tandbørste. Disse drømmeriske scener er en ren fest for øjet, som bliver badet i glitter, pæoner og kreativt dekorerede cupcakes.

Lige så snart man er distanceret fra karakterens virkelighed i Haywoods yndefulde drømmesekvenser, bliver man næsten lige så hurtigt hevet tilbage i kulkælderen af deres bedrøvelige virkelighed. Filmens slutning er et rent nådestød i hjertet, både i en form af umådelige smerte og brødebetynget lettelse.

Selvom filmen ikke ligefrem var en behagelig oplevelse, formår den stadig at imponere med dens originale visuelle udtryk og påminde os om, hvor psykologisk ødelæggende det er at blive udstødt for at være anderledes.

 

Pin Cushion vises til CPH PIX følgende steder:

30. september kl. 19:15 i Gloria

9. oktober kl 21:15 i Vester Vov Vov