Anmeldelse
ON THE BASIS OF SEX: En legendes begyndelse

Af Claus Nygaard Petersen

Den amerikanske hipster-kulturs yndlingshøjesteretsdommer nogensinde, the notorious RBG, Ruth Bader Ginsberg, har hele to film, hvor hun er fokuspunktet i biograferne pt. Dokumentaren RBG dækker hele hendes karriere, mens den premiereaktuelle fiktionsfilm On the Basis of Sex kun fokuserer på den spæde start.

Felicity Jones spiller Ginsberg, og den allestedsnærværende lange charmetrold Armie Hammer er hendes hengivne mand, Marty. Filmen starter, da Ruth begynder på Harvard Law School, og hun og Marty er allerede gift samt forældre til en lille baby. Det kræver sit at få et jurastudie, i en dybt sexistisk tid, til at hænge sammen med familielivet, som bliver yderligere kompliceret, da Marty får konstateret testikelkræft – så er scenen ligesom sat til et drama af de store.

Desværre er ambitionerne større end slutresultatet. For det første snegler handlingen sig frem i et tempo, der ikke matcher den larger than life-personlighed, der skal foreviges på lærredet. Det skyldes til dels, at Ginsberg ikke er den mest flamboyante karakter; hun er dygtig, kompetent og en af de skarpeste juridiske hjerner, verden har set, men ikke ligefrem festens midtpunkt – det var Marty.

For det andet ryger den magiske aura lidt ved kun at beskæftige sig med én sag. I stedet for at få vist en imponerende karriere, strander vi, før det rigtigt bliver sjovt. For ja, det er en vigtig sag, der er i fokus, bevares, men i forhold til, hvad Ginsberg ellers kommer til at opnå – også med henblik på status som feministisk ikon -, føles det mere som en appetitvækker end et egentligt måltid.

Filmens helt store styrke er Jones og Hammer. Deres kemi er uovertruffen og rammer perfekt den, som virkelighedens ægtepar havde. Kontrasten mellem den lille perfektionist Ruth og så den store charmør Marty er super underholdende, mest fordi de komplimenterer hinanden så fint.

Derfor er det ekstra irriterende, at der bliver givet tid til sideplots og karakterer, som egentlig ikke tilføjer det store. Kathy Bates’ Dorothy Kenyon er groft sagt spild af tid, hvor lidt strammere manuskriptarbejde kunne have fået filmen videre uden at dvæle ved denne person.

Moralerne bliver også serveret med lige lovlig megen uelegance, bedst eksemplificeret da Ruth og, den nu teenager, Jane står sammen i regnen, og moderen bliver overvældet af datterens ageren. Det er Hollywood på den kvælende måde, hvor man som publikum får de korrekte og pæne budskaber mast ned i halsen – ærgerligt vi ikke er kommet videre fra det pjat.

Teknisk er der ikke noget i vejen. Det er typisk solidt, amerikansk håndværk uden de store dikkedarer. Meget sikkert og meget… kedeligt på sin vis.

On the Basis of Sex er en sikker Hollywoodproduktion, hvor kemien mellem Felicity Jones og Armie Hammer er det eneste, som forhindrer filmen i at trække fuldkommen i langdrag. Ellers er det pænt, poleret og kedeligt, hvilket er ekstra ærgerligt med tanke på den personlighed, der er i fokusset.

Kommentarer