Manden, der først blev menneske efter han fik HIV

Af Emilie Fabricius Hacke

Mød Ron Woodruff. Homofobisk rodeocowboy, hvis liv er drevet af alkohol, kvinder og stoffer. Lige op til den dag han ender på hospitalet og bliver testet positiv for HIV. Lægerne fortæller ham, at han har 30 dage tilbage at leve i. Dette leder ham ud i en kamp for sit liv. En kamp, der trods det tunge emne aldrig bliver for sentimental, men holder sig let og oprigtig.

Kampen for et længere liv

Efter syv dage i benægtelse over ’bøssesygdommen’ begynder Woodruff at søge viden om, hvordan sygdommen kan bremses. Han får nys om en eksperimentel behandling med stoffet AZT, men kan ikke komme med i forsøget. Derfor må han skaffe pillerne på ulovlig vis, men de viser sig at være lige så giftige for hans krop som sygdommen.

Han kommer på sporet af en læge i Mexico, der bruger en anden type medicin, der ikke er anerkendt af de amerikanske sundhedsmyndigheder. Medicinen hjælper og for at finansiere sin egen behandling begynder Ron at videresælge den til andre i samme situation. Han starter, med hjælp fra den transeksuelle Rayon, en klub, hvor de kan forære medicinen gratis til betalende medlemmer – The Dallas Buyers Club. Det bliver starten på en lang kamp mellem Ron og systemet – en kamp der starter for egen overlevelse, men ender som en kamp for en anstændig behandling af de mange, der er ramt af AIDS.

 

Der er ingen hjælp at hente hos det amerikanske sundhedsvæsen.
Der er ingen hjælp at hente hos det amerikanske sundhedsvæsen.

Fokus på det virkelige

Ron Woodruff er ikke en opdigtet karakter. Filmen er baseret på den virkelige Woodruff, en fordomsfuld rodeocowboy, der i 80’erne endte som frontkæmper i kampen mod AIDS-epidemien. En historie der fangede manuskript forfatter Craig Bortons opmærksomhed. Den autentiske historie bringes til live af instruktøren Jean-Marc Vallées, hvis æstetiske udtryk blandt andet forbød brugen af kunstigt lys. Det naturlige lys tilfører filmen en rå enkelthed, der supplerer ærligheden i skuespillet på en god måde. Det kunstige lys gjorde det også muligt at lade kameraet rulle og optage filmen på blot 25 dage. Hans intention var at opnå øjeblikke af ægte intimitet, og det må man sige, at han har opnået: Dallas Buyers Club bugner af nærvær.

 

Fra charmetrold i bar overkrop til HIV-smittet cowboy

Mathew McConaughey har i sine roller i det seneste år vist eminent skuespil. Hans præstation i Dallas Buyers Club er ingen undtagelse. Med sin skildring af Ron Woodruff får McConaughey for alvor etableret sig selv som skuespiller af høj kaliber og distanceret sig fra sine tidligere roller som rom-com-charmetrold.

Han er aldrig mindre end overbevisende, og ofte direkte brilliant som Woodruff, der imod alle odds (og regler) formåede at leve syv år længere end lægerne havde spået ham. Syv år, hvor han som karakter gennemgår en markant moralsk udvikling, men stadig fastholder sin fandenivoldskhed og drengede charme.

Jared Leto er eminent som den transseksuelle Rayon.
Jared Leto er eminent som den transseksuelle Rayon.

McConaugheys skildring af Ron Woodruff bliver ledsaget af en mindst lige så fantastisk præstation af Jared Leto i rollen som den transeksuelle Rayon. En karakter der får Ron til at se verden med andre øjne og får ham til at bryde med sine fordomme. Letos skildring af den flabede men skrøbelige Rayon er fængslende og yderst troværdig, og fungerer som det perfekte modspil til Woodruffs mere maskuline karakter.

Jennifer Garner opnår i sin rolle som den godhjertede og senere trodsige læge Eve Parks desværre ikke samme effekt. Modsat de andre mangler hendes karakter tyngde, og fremstår i flere tilfælde som en anelse transparent.

ANMELDELSE AF:
Dallas Buyers Club

ORDET SYNES:
5-stars

PROD. ÅR:
2014

INSTRUKTØR:
Jean-Marc Vallée

LAND:
USA

En Oscar værdig

Det er ingen overraskelse, at både Leto og McConaughey er nomineret til Oscars. Deres skuespil tilfører filmen en oprigtighed, der gør den til en fantastisk og ærlig fortælling om menneskelige kvaliteter. Med et strejf af humor formår Dallas Buyers Club at levere en fortælling, der ved hjælp af fænomenalt skuepil, intim æstetik og et godt manuskript formår både at underholde og sætte ting i perspektiv.

Kommentarer