THE MAGNIFICENT SEVEN: Syv mænd sejrer ikke helt

Af Andreas Thorsager Klevin

The Magnificent Seven bygger på en historie, der er set før. En landsby terroriseres, folk bliver dræbt og kvinderne voldtages af fremmede, griske banditter. Indbyggerne evner ikke at beskytte sig selv og må finde sig i de gentagne angreb og ubehageligheder. En skare af helteskikkelser melder sig dog ind i kampen, og formår i samarbejde med indbyggerne selv at vende historien og dermed genoprette ro og orden i al kaosset.
Historien stammer fra Akira Kurosawas mesterlige De syv samuraier (1954), og er siden blevet genfortalt i John Sturges’ western The Magnificent Seven (1960) og nu igen i et decideret remake af sidstnævnte.

Amerikanske Antoine Fuqua er instruktøren, der i denne omgang melder sig på banen for at genskabe den klassiske historie. Omdrejningspunktet er den guldhungrende bandit Bartholomew Bogue (Peter Sarsgaard), der terroriserer den arketypiske westernlandsby Rose Creek i USA’s 19. århundrede. Bogue brænder kirker og tvinger folk til at sælge deres jord, mens ingen tør gøre modstand. Konflikten er klart opridset fra første indstilling.
Kulminationen sker, når Bogue dræber den unge kvinde Emmas (Haley Bennett) mand, og hun vælger at drage ud med alle sine penge for at hyre ekstern hjælp.
Som sendt fra himlen møder hun Sam Chisholm (Denzel Washington) – en statsautoriseret dusørjæger, der finder pengesummen tilstrækkeligt interessant til at samle et hold af seks ligesindede til at hjælpe landsbyen i nød.

Hver og én forsøger karaktererne at krydre historien en smule, men meget mere end en halvhjertet krydring opnås aldrig. Vi får en anelse baggrundshistorie og en snert af uddybning af deres motivationer, men de føles som stereotype, færdigpakkede agenter, der mest af alt tjener ét formål: at skabe action, ligegyldig tjubang og agere figurer i flotte landskaber.

ANMELDELSE AF:
The Magnificent Seven

ORDET SYNES:3-stars

PROD. ÅR:
2016

INSTRUKTØR:

Antoine Fuqua

LAND:
USA

En indiansk karakter fra slænget fungerer mere som en prop end en karakter af dybde, hvis motiver for at hjælpe landsbyen er uklare som grums. Ja, han skal (som alle de andre) forestille at være en mand af stort hjerte, der alene hjælper til af gode intentioner. I praksis indledes han dog som en faretruende vildmand, der ikke kræver anden overtalelse end et par enkelte fraser fra Sam Chisholm på indianernes modersmål.
Der gives mere filmtid til mandens færdigheder med bue og pil, end der gives tid til at forstå hans karakter. Ligeledes synes helikopterskud af storslåede scenerier, hvor slænget sammen rider afsted, vigtigere, end tid til at forstå de enkelte karakterer og deres indbyrdes forskelligheder.

Knapt så slemt står det til med Sam Chisholm. Skuespillet leveres pænt af Denzel Washington, men karakteren i sig selv er tvetydig og uddybes aldrig godt.  Han præsenteres dels som en godhjertet mand, hvori det i kortene ligger, at han bare ønsker at hjælpe andre. Alligevel er det pengene, han kan få for jobbet, der fanger hans interesse og får ham overtalt. Vi får dog gentagne gange hans imponerende pistolskydningsfærdigheder at se.
Hovedkonflikten i filmen besidder egentlig en god mængde hestekræfter til at skubbe narrativet et godt stykke mod målstregen, men den mangler underliggende personkonflikter til at retfærdiggøre sit utal af vage dialogscener, komik og deslige. Man efterlades med en følelse af, at tiden burde være brugt anderledes og de mere vandetrædende, let komiske scener burde komme til som supplement.

Det er en kunst at arbejde med syv forskellige, centrale karakterer i en film uden at falde i en overfladisk bearbejdelse af dem. Især, hvis man vil give publikum bang for the buck med højbudgets-action.

The Magnificent Seven er en ganske enkel fortælling, der følger den klassiske hollywooddramaturgi til punkt og prikke. Dog er der i en film som denne en fin balance mellem storslåede scenerier, action og intim karakterdrama. De Syv Samuraier mestrede det. The Magnficent Seven hælder for meget til førstnævnte.

Ét svar til THE MAGNIFICENT SEVEN: Syv mænd sejrer ikke helt

  1. Ville bare lige høre om du har tænkt over den pleistocæne slette i forbindelse med analysen af denne film? Er det ikke tænkeligt, at karakterenes manglende nuancer skyldes en mere simpel tid med mindre udviklede hjerner? Personligt mener jeg, at overlevelsesinstinkterne var på højeste sæde i denne tid i USA, og man i forlængelse af dette, naturligt ønsker at beskytte det omkringliggende samfund. Det er bare common sense.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *