INTERVIEW: Fenar Ahmad

Af Patricia Smollerup

I et mødelokale på Nørrebro venter jeg på den danske filminstruktør Fenar Ahmad. Vi skal tale om hans nye actionfilm Underverden, som har premiere 19. januar. En intens og nervepirrende skildring af den skånselsløse københavnske underverden, som den ellers succesfulde Zaid (Dar Salim) langsomt bevæger sig ned i efter sin lillebrors brutale død.

Jeg er bl.a. interesseret i, hvad der har inspireret Ahmad, og hvordan han har formået at få en film til 12 mio. til ikke at se dansk ud.

Hvorfra har du fundet inspiration til filmen? 

Som barn så jeg mange Van Damme-, Bruce Lee- og Steven Seagal-film. Jeg så dem nærmest ti gange i træk, så da jeg selv begyndte at lave film, troede jeg, at det var den slags, som jeg skulle lave. Jeg blev dog mødt med, at det var der ikke råd til, det var svært og umuligt. Jeg måtte erkende, at der ikke var budget i Danmark. Med Ækte Vare fik jeg så mulighed for at lave noget, som var lidt dyrere, og med Underverden tænkte jeg så: ”Denne gang er det lige meget, hvad det koster, nu gør jeg det.” Jeg holdt et møde med Hummer Højmark, som har lavet special effects. Vi aftalte, at vi ville lave det hele og ikke gå på kompromis.

Ja, for den har jo ”kun” kostet 12 mio kr.?

Ja 12 mio., hvilket i min verden er rigtig mange penge. Jeg tror bare, at de mennesker, som har lavet film i 30 år, har været vant til at gøre det på en bestemt måde, som de holder fast i på trods af digitaliseringen. Jeg derimod har fx aldrig skudt film på film. Jeg har kun skudt digitalt. Så det digitale har haft betydning for min måde at lave film på.

Når du spørger til min inspiration, skal jeg også sige, at jeg er opvokset i et miljø på Holmbladsgade (Amager), som havde en halvkriminel side, og jeg har været inspireret af mit forhold til min lillebror, som også er med i filmen. Han har det rigtig godt i dag, men vores veje var meget forskellige. Jeg gik op i kunst, han hang i gården. Han var inde i nogle dårlige ting, som han rettede op på. Alt det har også inspireret mig.

Du har en masse unge talenter på holdet. Hvad bidrager de med?

De giver noget friskhed og autencitet. Og så tror jeg, at mange af de tidligere danske film, som er sat i det kriminelle miljø, ikke har været lavet af mennesker, som rent faktisk har været i berøring med det. Jeg er vokset op sådan et sted. Det er ikke fordi, jeg bare tænkte: ”Åhh lad mig lave en gangsterfilm. Det kunne være vildt sejt”. Altså jeg kan godt lide gangsterfilm. Jeg kan godt lide Scarface og Godfather, men det her handler meget mere om, hvad jeg selv eller mine venner har set og oplevet.

Og så synes jeg også, at Sivas, MellemFingaMuzik, Gilli & Benny Jamz – hele Molotov Movement og jeg har inspireret hinanden. Vi har lidt haft den samme form for baggrund bare forskellige steder: Brøndby Strand, Rødovre, Husum, Nørrebro og jeg fra Amager. Der er nogle af sætningerne i deres musik, som er direkte scener i Underverden. Fx når Branco siger: ”Så en tåre trille fra hendes kind. For hendes søn prøvede at lave penge”.

Vi du fortælle om Zaids (Dar Salim) transformation?

Zaid er hjertekirurg og total succesfuld. Han er en af dem, som klarede den, men så kommer hans ophav. Hans lillebror beder om hjælp, men Zaid afviser ham. Lillebroren dør, og Zaids skyldfølelse ødelægger langsomt hans liv. Det er også min måde at kritisere hævn på. At Frankrig tæppebomber Syrien pga. terroraktionerne eller, at Irak konstant er en igangværende borgerkrig. Der er ikke nogen, som har vundet noget. Så jeg prøver at sige, at vold og hævn bare smadrer os. Zaid bliver trukket ned i mørket af sine egne dæmoner.

Hvad var dine tanker med scenen, hvor Zaid siger til sin far, at han lod sin hjerne blive i Irak for 30 år siden? 

Jeg prøver i filmen at sige, at der ikke er nogle, som er skyldige, men i stedet vise, hvor nuanceret jeg egentlig ser det. Forældrene er jo flygtet fra krigen, så de ser nyheder for at bearbejde en eller anden sorg. Men i den proces har de bare glemt at kigge ud af vinduet og se, hvad der foregår. Deres børn skal engagere sig i det danske samfund. Det har nogle af vores forældre måske haft svært ved at hjælpe os med, for de er kommet hertil ramt af en tragedie. Så det, som jeg prøver at sige, er, at det er ikke godt nok at se nyheder fra et andet land dag ud og dag ind. Det er det bare ikke, men jeg forstår godt, hvorfor det sker.

Roland Møller spiller politibetjent. Hvilke overvejelser gjorde du dig i din skildring af politiet? 

Det er ikke fordi, at politiet ikke vil gøre noget, men inden for organiseret kriminalitet er der faktisk ikke særlig mange, som vil vidne. Der har jo været mord i København fx på Nordre Fasanvej for fem år siden – foran tusinder af vinduer, men ingen vidner.

Når Zaid i filmen står og kigger på bunken af blomster og kigger op på vinduerne, så tænker han: ”Er der virkelig ingen af de her, som har set noget”.

Hvad tror du årsagen er?

Det er frygt. Hvis man vidner mod en kæmpe kriminel organisation, så ødelægger man også sit liv samtidig. Rolands karakter repræsenterer politiet. Det er ikke en kritik af politiet, mere en kritik af os som samfund, som skal være med til at bære det ansvar at få sagerne opklaret. Men det er jo en kompleks størrelse.

Du er fra Super16 og ikke Filmskolen. Har det haft indflydelse på de valg, som du har taget?

Helt vildt. Jeg ved ikke, om det er noget med mellemøstlig kultur eller, at man er kommet hertil og er flygtning, men jeg har altid været super antiautoritær. På Super16 er der kun gæstelærere. Der er ingen rektor eller SU. Det betyder, at man kan møde ind, som man har lyst til, og strukturere alt selv, hvilket passede mig super godt.

Jeg lavede tre kortfilm på tre år. Jeg vandt en Robert for min anden kortfilm Megaheavy. Den var også på Berlinalen. Den åbnede alle dørene for mig inde på Filminstituttet. På den måde har Super16 betydet virkelig meget.

Årgangen, som jeg gik på, har også haft betydning. Martin Zandvliet, som har lavet Under Sandet, Ask Hasselbalch, som står bag de tre Ant Boy-film og Behrouz Bigdeli, der har lavet Klaes the Roommate på Zulu, så det var et ret godt hold. Vi kunne blive inspireret af hinanden.

Til sidst vil jeg høre om dine fremtidige projekter?

Jeg er faktisk i gang med at udvikle en adventurefilm. Der sker også en masse i udlandet. Jeg er blevet kontaktet af nogle af de største agenturer, så jeg skal beslutte, hvem jeg skal signe med. Jeg kan ikke sige så meget præcis endnu, for jeg har ikke skrevet under på noget, men jeg får henvendelser fra Hollywood.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *