Anmeldelse
APOLLO 11: Rumeventyr uden fantasi

“Så hvorfor fungerer det ikke? Først og fremmest fordi det bliver kedeligt. Vi kender alle historien og har set den gengivet utallige gange i fakta og fiktion. Fundet af de gamle optagelser har en nyhedsværdi, som betager og fascinerer i begyndelsen. Men når vi når til selve affyringen, har effekten lagt sig, og der tilføjes intet nyt.”

Læs mere
Artikel
ABZÛ: Just keep swimming

“Svømmeren fungerer som en forlængelse af spilleren. Selvfølgelig føles oplevelsen ikke ”ægte” – man er bevidst om, at man sidder hjemme i sofaen og spiller et spil – men det at kunne følge ens impulser og styre interaktionen styrker ABZÛs frydefulde stemning. Man bliver ellevild af at se en søko og så finde ud af: Ja! Du kan interagere med den! Selvfølgelig kan du høre dens nuttede lyde og kime et lille svar!”

Læs mere
GODZILLA II: KING OF THE MONSTERS: En kakofoni af megamonstre og dårlige oneliners

”Man skal virkelig elske monstre for at se igennem fingre med, hvor sløje nogle af filmens replikker egentlig er. Scene efter scene slutter med en bundåndssvag oneliner, inden vores fokus igen er på et monster, der smadrer et eller andet. Replikker der efter hensigten skal skabe dramatisk effekt, men i stedet efterlader publikum med en hovedrysten og et smil på læben.”

Læs mere
Anmedelse
ALADDIN: Virker Disney-magien stadig i 2019?

”Der er nemlig skruet op for kvindekamp og feminisme, hvilket nuancerer Prinsesse Jasmins historie en hel del. Hendes kønne prinsesse-look er gjort en del mere interessant, fordi hendes intelligens og ønske om medbestemmelse får en vigtigere rolle i filmen. Dertil har hun fået sin egen solo-sang ”Speechless”, som Naomi Scott leverer til perfektion (hele to gange!).”

Læs mere
Anmeldelse
GAME OF THRONES SÆSON 8 – THE IRON THRONE: Tronespillet ender med skuldertræk

“Game of Thrones var altid ved sit bedste, når den kunne udnytte sin størrelse og kompleksitet. Når den vendte vores forståelse for en karakter på troværdig vis, når den afslørede planer, man skulle have set komme og når den giver sine elskede karakterer plads til refleksion. I de sidste episoder bliver størrelsen en svaghed. Der blev lovet for meget og givet for lidt.”

Læs mere
Anmeldelse
DRAGGED ACROSS CONCRETE: Hårdkogt og politisk ukorrekt action-thriller om Trumps USA

”Hvad enten det er dens fremstilling af et konservativt USA, dens udpenslede vold eller det langsomme tempo, så skal Dragged Across Concrete nok afskrække nogle. Den er ikke bange for at træde folk over tæerne, og den er skrevet og instrueret af en filmskaber, som helliger sig selv 110% til genrefilmens mytologi og rå æstetik, uden at stryge tilskueren med hårene.”

Læs mere
Anmeldelse
HUGE IN FRANCE: Selvom du ved, hvem Gad Elmaleh er, hjælper det ikke

“Det kunne i princippet være rigtig sjovt – for Gad er en sjov mand. Men serien er bare… ja, måske ville pinlig være ordet. Eller måske ikke engang. De fleste jokes handler om forskellen mellem den franske kultur og den amerikanske. Gad kan ikke finde ud af, hvorfor dick jokes er så sjove, og når han prøver at flirte med en ung pige, ender han med et polititilhold.”

Læs mere
Anmeldelse
GAME OF THRONES SÆSON 8 – A KNIGHT OF THE SEVEN KINGDOMS: Sidste nat før slaget

”Der er selvfølgelig folk, der savner de moralske gråtoner og det politiske spil. Men jeg ved, at jeg kommer til at savne disse små pauser og mange af afsnittets karakterer, der helt sikkert ikke kommer til at overleve meget længere. På en måde er vi endelig i samme båd som dem; alt er sagt og gjort, og nu sidder vi med et svagt håb om deres skæbne.”

Læs mere
Artikel
INTERVIEW: Marvel Morten afdækker Shazams kringlede historie

“Efter blot en kort samtale med Morten, havde jeg langt bedre styr på karakteren, end jeg havde efter mine mange forsøg på at granske lister, artikler og anbefalinger. Figuren har gennem årene været enormt påvirket af den vedvarende konkurrence mellem tegneserieudgivere – og DC’s nu mest kendte konkurrent, Marvel (dengang Atlas Comics), behøvede ikke engang løfte en finger.”

Læs mere
Anmeldelse
QUEER EYE SÆSON 3: Forandring fryder!

”[Denne] gang tager værterne fat i større emner. Maskulinitet og femininitet, tab af familiemedlemmer og fadersvigt er alt sammen på menuen – og det håndterer de fornemt og omsorgsfuldt. Balancen mellem humor og alvor er hårfin, og Queer Eye finder gang på gang den gyldne middelvej… selvom overgangene mellem de to humør til tider er lidt hårde.”

Læs mere
Artikel
Biografbilletter kan faktisk blive til oplevelser

“Det er let at tabe troen på biffen. Især hvis de sidste fire-fem besøg har foregået i en kedelig sal i Palads med et gulv, der klistrer til fødderne. Men biograferne er en broget flok, så måske er det synd at give biffen nådestødet uden at udforske dens fulde potentiale. Hvad kan biografen egentlig, som stuen egentlig ikke kan?”

Læs mere
Anmeldelse
CAPTAIN MARVEL: Højere, hurtigere… stærkere?

”Man mærker klart, at tegneserieforfatteren (og feministen) Kelly Sue DeConnick har været inde over Anna Boden og Ryan Flecks manuskript, og der er ingen tvivl om, at Brie Larson selv har haft nogle indslag til, hvordan disse stærke kvinder skal bevæge sig i filmen. For kvinder er der masser af – og de klarer faktisk Bechdel-testen, hvilket dog er en utrolig lav bar at have.”

Læs mere
Artikel
LOVE/HATE: Hvad i alverden skete der med Oscars 2019?

“Dette års Oscar-ceremoni føles netop som at blive slået af lige dele had og kærlighed. Et show med så store toneskift, at det får selv Martin McDonagh til at svede. Men til sidst stod sandheden klart. Green Book (2018), en feel-good film om racisme, lavet og skrevet af hvide mænd, hvor sorte og hvide lærer af hinanden med gode grin, vandt Best Picture. Hvad i alverden skete der?”

Læs mere
Anmeldelse
GLASS: Et glashus der holder

Glass er en ferm psyko-thriller-action-superhelte-film, der underholder fra start til slut.
Ledt formidabelt an af en superb James McAvoy, og generelt glimrende præstationer hele vejen rundt, forlader man biografen med et stort smil på læben og troen på, at Shyamalan måske endelig er tilbage på det spor, der gjorde ham til et af filmindustriens hotteste navne omkring årtusindskiftet.

Læs mere
Artikel
Optakt til Glass: Få overblik over Eastrail 177 trilogien

Alt tyder på at David Dunn skal bruge sine superkræfter til at fange Kevin Wendell Crumb, som efter sidste film, er på fri fod. Hvordan den mystiske Mr. Glass er vævet ind i det hele, må vi vente med at finde ud af. I traileren ser det ud til at de tre sammen havner på en anstalt af en slags, men hvordan det præcis hænger sammen med de to øvrige film, er svært at vide.

Læs mere
Anmeldelse
GRINCHEN: Eventyrlig og sjov juleklassiker for hele familien

Cheney og Mosier finder med deres fortolkning af Seuss’ jule-evergreen en fin balance mellem sjov, moderne, børnevenlig og eventyrlig uden dog at overraske eller satse voldsomt i forhold til den søde historie, langt de fleste kender i forvejen. Ikke desto mindre bliver Grinchen med garanti en succes hos børn og barnlige sjæle, og man går næppe galt i byen, hvis man lægger to biobilletter til ens nevø eller niece under juletræet.

Læs mere
Anmeldelse
WIDOWS: En samfundsbevidst heist-film

“De ofte punchline-mættede replikker er som skabt til en filmtrailer, men Hollywood-stemningen kammer heldigvis aldrig over. Det skyldes nok også, at dialogen bliver leveret af et formidabelt hold skuespillere, som bringer en helt anden dybde og nerve end den typiske Hollywood-blockbusters Mark Wahlberg eller Dwayne Johnson.”

Læs mere
CPH PIX
ANCHOR AND HOPE: Der skal tre til en tango

“Filmen fremstiller de tre hovedpersoners op- og nedture med en naturalistisk elegance og skarp sans for humoristiske situationer. Karaktererne bliver hverken glorificeret eller nedgjort. Man får i stedet en nuanceret adgang til deres motivationer og svagheder, og filmen udspiller sig lige så naturligt og roligt, som deres husbåd kryber gennem kanalerne.”

Læs mere
THE RAFT:
Et vellykket mislykket socialt eksperiment

Har mennesket volden i sin genetik, eller opstår volden som respons på det omkringliggende samfund? Hvordan agerer mennesker under pres? De spørgsmål brugte den spansk-mexicanske antropolog Santiago Genovés (1923-2013) det meste af sit liv på at besvare i sine studier af voldens historie. Svaret ville han finde ved at undersøge magtstrukturer i en demografisk spredt…

Læs mere
MILE 22:
Mark Wahlberg råber for meget

”For at skrive denne anmeldelse, var jeg inde på ImdB for at kigge på skuespillere og andet information, men jeg faldt over denne bruger anmeldelse derinde som jeg synes taler rimelig godt for sig selv: ”hvis du kan lide at se Mark Wahlberg råber rigtig hurtigt i 90 minutter, så er den her film for dig! Seriøst, han råber bare. Meget. Rigtig hurtigt. Og så sidder du bare tilbage sådan ‘hvad?’””

Læs mere
Egoismens Frustration

“Henrik Pontoppidans for nyligt filmatiserede fortælling om Lykke-Per åbenbarer sig i sin grundlæggende frustration for beskuerens øjne. Vi kan ikke lade være med at spejle os i Lykke-Per, for Lykke-Per giver udtryk for en dyb angst hos os. Dette essay undersøger, hvor det går galt for Lykke-Per som person, og hvorfor han giver os en overvældende følelse af angst.”

Læs mere
NANCY:
Hvem er du?

“Lysten til at stikke af fra den trivielle dagligdag er noget, de fleste kan nikke genkendende til. At smide alt, hvad man har i hænderne, og tage et sted hen, hvor ingen kender én, og man er fri til at være en fuldkommen anden. At slippe væk fra den rille af kedsomhed, ens livet er kørt fast i.”

Læs mere
DON’T WORRY, HE WON’T GET FAR ON FOOT:
Hjertevarmt portræt om at finde vejen tilbage til livet

“Joaquin Phoenix gør Callahan både kummerlig med fuldskab og snottende gråd samt kærlig og godhjertet med sit skæve smil og komiske timing. Men han overgås næsten i scenerne med Jonah Hill, der er helt igennem sublim i rollen som den lettere excentriske Donnie. For udover at være excentrisk og påtale gud som Chucky, så er Donnie også homoseksuel, tidligere alkoholiker og glad for guldkæder og kaftaner.”

Læs mere
SKYSCRAPER:
Dybt at falde

“Jeg ville så gerne tro på, at Dwayne “The Rock” Johnson kunne bære Skyscraper på sine brede skuldre. Jeg håbede inderligt, at han med charme, selvtillid og ingen hår ville kunne levere en underholdende, hårdtslående actionfilm. Min optimisme får bare ikke et ben til jorden.”

Læs mere
I KILL GIANTS:
Anders Walter debuterer med dyster og hjertevarm historie om en lille kriger

På trods af den eventyrlige præmis er der alvorlige temaer på spil i I Kill Giants, og det er ikke en film for de allermindste. Det står hurtigt klart, at vi nok er vidner til noget, der foregår inde i Barbaras hoved, og hendes eskapistiske tendenser (der er så omfattende, at hun nærmest er en miniatureudgave af Don Quixote) har åbenlyst rod i noget mere urovækkende end kedsomhed. Det er således en film, der har mere til fælles med Pans Labyrint (2006) end Alice i Eventyrland (2010).

Læs mere
STOR SOM EN SOL:
En musikdokumentar, der bryder konventionerne

“Vi følger bandet under tilblivelsen af deres tredje studiealbum. Fra gruppens første sessioner på smukke og idylliske Bornholm til sidste finpudsninger i bunkeren på Vesterbro og den efterfølgende danmarksturné i efteråret. Der er både stoffer og billedskønne koncertsekvenser (som der skal være i en film om et rockband), men også en to minutter lang scene, hvor medlemmer simpelthen bare diskuterer, hvad de skal lave til morgenmad.”

Læs mere
DEADPOOL 2:
“It feels bigger” – men ikke bedre

“Deadpool 2 føles mest af alt som en udvidet version af sin metasatiriske markedsførings. Den skuffer langt fra med sin hårdtslående humor og blodige actionsekvenser. Dertil har Ryan Reynolds aldrig været bedre end som den altid sjofle anti-superhelt klædt i rød og sort latexdragt, som både frastøder og forfører sit publikum.”

Læs mere
THE JOURNEY:
Forsoningens kunst

“Herfra udvikler filmen sig til et kammerspil bag i en bil. En rejse, hvor deres traumatiske fortid med folkemord og terrorangreb graves frem. Men på trods af deres fortid som ærkerivaler og deres enorme forskelle på det personlige og politiske plan bliver had forvandlet til bromance.”

Læs mere
LADY BIRD:
Rørende og relaterbart portræt af et mor-datterforhold i humoristisk indpakning

“Det er både fantastisk morsomt og rørende at følge hovedpersonen Lady Bird (et navn givet til hende – af hende) i sit fandenivoldske teenageoprør, der får hende til at kaste sig ud af køretøjer, vandalisere skolens hovednonnes bil in the name of Jesus and popularity, råbe om kap med sin mor (og verden) og ikke mindst opleve en række ikke specielt vellykkede ungdomsromancer.”

Læs mere
A YEAR OF HOPE:
Et liv væk fra slummen

“Mikala Kroghs gribende dokumentar er smukt fotograferet, og billederne præsenteres med en tilfredsstillende tålmodighed, som gør de mange indtryk fordøjelige. A Year of Hope er en ærlig og rå fortælling om en virkelighed, der virker så uendelig fjern fra den (i sammenligning) trygge og omsorgsfulde opvækst, de fleste oplever herhjemme.”

Læs mere
VORES LIVS FERIE:
En ode til livet

“Det er den håbløse, men nødvendige kamp mod tiden, som end ikke vores egne kære forældre og bedsteforældre kan modstå. Vores Livs Ferie er en ode til livet. Det er en ode til ældres værdighed og de liv, som går bort, når tiden overhaler dem og stjæler dem fra os – men også fra hinanden. “

Læs mere
ASKEDRENGEN - I TROLDEKONGENS SAL:
Askedrengen måtte gerne være blevet i troldekongens sal

Den dagdrømmende og ukueligt positive bondedreng Espen (Verbjørn Enger) kommer ved et umanerligt usandsynligt uheld til at brænde sin families gård ned. Han drager derfor ud med sine brødre Pål og Per for at redde den kidnappede Prinsesse Kristin, da der er udlovet en heftig dusør til hendes redningsmand. Det viser sig imidlertid, at det…

Læs mere
MOLLY'S GAME:
Aaron Sorkins spillefilm om ’Poker – prinsessen’ får fuldt hus

“Jessica Chastain er lige så stærk og intens, som hun er uperfekt og grådig, og Idris Elba er advokaten, som alle ulovlige hasardspillere burde ønske sig. Aaron Sorkin demonstrerer igen sit talent for at skrive spændingsfyldte manuskripter med høj fart, som nægter at gamble med den interessante dialog og vigtige karakterskildring. Poker har aldrig været bedre end i hænderne på Sorkin og Chastain.”

Læs mere
DJANGO – THE KING OF SWING:
Forbigået potentiale bliver til fransk kloroform

“Django Reinhardt var en ekstremt talentfuld musikant. Selv hvis man ikke kender ham på navnet, kender man hans lyd, for han var den toneangivende skikkelse i 1930’ernes swing og en af jazzmusikkens faderfigurer (…) Derfor var det en svær skuffelse at bemærke, at filmens skabere tilsyneladende var mere interesseret i alle andre aspekter af mandens liv end hans musikalske talent.”

Læs mere
THE DISASTER ARTIST:
Mere end en hyldest til “verdens dårligste film”

The Disaster Artist er en befriende hyldest til det anderledes og fejlbarlige. Men det er samtidig en film, der er gennemsyret af en vidunderlig fascination omkring sit materiale: Den sætter ikke kun spørgsmålstegn ved Wiseau, men også ved det kunstneriske virke, definitionen af succes, og ikke mindst behovet for anerkendelse – alt sammen akkompagneret af en solid portion velleveret humor.

Læs mere
EN FRYGTELIG KVINDE:
En herlig forførende satirisk flirt

Parforhold på film kommer i mange former. Der er Hollywood-metervaren, hvor en møder en anden og blah blah, cue kvalmende sukkersød slutning. I modsatte ende af spekteret er der de voluminøse og dybt dramatiske kærlighedshistorier, hvor strygerne skriger ”GRÆD NU!” til publikum. Det er lidt ”hit & miss”, hvad der fungerer. For hvert ene hit,…

Læs mere
ORDET #40:
Miyazakis tidløse univers

Ordet udgives også som fysisk magasin – her er en af artiklerne fra blad nr. 40, som blev udgivet den 7. december 2017. Det fulde magasin kan findes via dette link. Af Tilde Søgaard Carlsen Kulturer og verdener kolliderer og forenes i Hayao Miyazakis karakteristiske animationsfilm. På balancegang mellem genkendelige fænomener og fantastiske fantasier skaber Miyazaki…

Læs mere