THE GUNMAN: Skyder med løst krudt

Af Daniel Hartvig Nielsen

Sean Penn prøver at genopfinde sig selv som actionhelt i den franske Taken-instruktør Pierre Morels The Gunman – lykkedes det? Tja. Medrivende action er der nok af, men det ender som en tam affære.

Elitesoldaten Jim Terrier (Penn) arbejder som privat sikkerhedsvagt for nødhjælpsorganisationer i det udsatte Congo. Men det er et skalkeskjul for Jims virkelige arbejdsgiver, der tjener penge på situationen i det korrupte Congo. En aften bliver Jim så sat til at snigmyrde en højtstående minister, og efter missionen må Jim forsvinde sporløst og efterlade kæresten Annie (Jasmine Trinca) uvidende.

6 år senere prøver Jim at rode bod på fortidens synder ved at udøve praktisk nødhjælp i netop Congo, da tre mænd prøver at likvidere ham på en byggeplads. Fortiden har indhentet Jim, der rejser til London for at opsøge sine tidligere kollegaer og få nogle svar. Herefter tager historien adskillige drejninger, der blandt andet fører ham til Barcelona, hvor han finder Annie sammen med hans tidligere chef, Felix (Javier Bardem).

I 2008 overraskede Pierre Morels Taken, der på mange måder var en noget ujævn action b-film, som ikke kun fik alverdens biografgængere til at indløse billetter i tusindvis, men den genopfandt også den aldrende Liam Neeson, der siden da har ageret hardcore actionhelt i et utal af film.

ANMELDELSE AF:
The Gunman

ORDET SYNES:

3-stars

PROD. ÅR:
2015

INSTRUKTØR:

Pierre Morel

LAND:
USA

Nu er turen så kommet til den dobbelte Oscar-vinder Sean Penn, der ellers er kendt for at vælge sine roller med omhu. Men uanset hvor meget Penn end må benægte det, så må der ligge kommercielle hensigter bag valget af denne film, hvor Penn sågar også har været involveret i manuskript og som producer.

Den 54-årige skuespiller er med sin muskuløse kropsbygning ellers fysisk ganske velegnet til rollen som actionhelt, og der er da heller ikke mange fingre at sætte på Penns præstation, der giver en imponerende indlevelse, oplægget taget i betragtning.

Historien om en tidligere specialagent, der jagtes af fortidens skygger, er set gentagende gange før (tænk bare på Bourne-franchisens sejrsgang), og det hjælper ikke på originaliteten, at man har tilføjet melodramaets klichéfyldte trope, trekantsdramaet, samt givet Jim et posttraumatisk stresssyndrom.

Havde man til gengæld valgt at tillægge situationen i Congo mere værdi, kunne The Gunman have udviklet sig til et langt mere interessant bekendtskab. Men dette må nok i højere grad være en kritik af Jean-Patrick Machettes roman, der ligger til grundlag for filmen, end af filmens manuskriptforfattere Peter Travis og Don McPherson.

Tilsvarende Sean Penn så leverer Javier Bardem ligeledes sin professionalisme til rollen som den fordrukne og jaloux skurk, Felix, der er besat af Jims eks-kæreste Annie (italienske Jasmine Trinca). Ligesom at den altid velspillende Idris Elba dukker op i en mindre, men knapt så nævneværdig rolle.

Pierre Morel har endnu ikke vist sit værd i udvælgelsen af manuskripter, men det er svært at kritisere den franske instruktør for hans medrivende og intense actionkvaliteter, som absolut hører til filmens højdepunkter. Præcis ligesom Neeson i Taken får Penn lov til at aflive en masse bad guys i et hæsblæsende tempo, der involverer alt fra eksplosioner og tyrefægtning til en Sean Penn, der sniffer ammoniak.

Selvom en skarptskåret Penn, en fordrukken Bardem og en actionglad Morel forsøger at tilføje The Gunman noget tiltrængt lidenskab, bliver den aldrig for alvor trukket op over det middelmådige. Der er ikke sparet på krudt og kugler, men det er der til gengæld på opfindsomheden, hvad end det så skyldes det oprindelige oplæg eller uopfindsomme manuskriptforfattere. The Gunman skyder med løst krudt.

Kommentarer