Anmeldelse
GAME OF THRONES SÆSON 8 – WINTERFELL: Gode gensyn i stilheden før stormen

Af Gustav Stubbe Arndal

SPOILERS FOR GAME OF THRONES FØLGER!

Game of Thrones er i en kategori for sig. Ingen tv-serier har fortalt historier på så stor en skala, med så høje budgetter og så enorm popularitet som dette fantasy-show på HBO, baseret på George R. R. Martins bestseller-bøger A Song of Ice and Fire. Den nærmeste sammenligning ville ikke være andre tv-serier, men Harry Potter-filmene i 00’erne.

Ligesom Harry Potter har vi fulgt elskede karakterer gennem årevis af historier, udviklinger, dødsfald, triumfer og overraskelser. Og ligesom den afsluttende film i den saga er der høje forventninger og håb for den ottende og endelige sæson.

Der loves enorme kampscener, store beslutninger og gigantiske twists, men efter første episode er alt dette stadig på horisonten. Vi begynder nemlig sæsonen med Game of Thrones, som man husker det for længe siden: en masse vigtige karakterer, der har vigtige samtaler i Winterfell. Brikkerne stilles på plads, kernekonflikter gøres klar, og næsten hver seers yndlingskarakter får et par gode scener inden white walker-hæren angriber.

Forfatterne bag serien forstår at anvende historiens størrelse og udnytte dens ikonografi og dybde. Episoden begynder for eksempel med et barn i Winterfell, der klatrer op i et træ for at se en konge og dronning ankomme, og den slutter med, at Bran Stark (Isaac Hempstead-Wright) får øje på en Lannister, der ikke er, hvor han burde være – en klar parallel til første episode fra 2011.

Det er ikke blot med tematiske spejlbilleder, showet udnytter længden. Der er en overflødighed af interessante, veludviklede karakterer med dybt komplekse forhold til hinanden, som endelig mødes eller genmødes. Arya (Maisie Williams) genforenes med Jon Snow (Kit Harrington); Tyrion (Peter Dinklage) møder ekskonen Sansa (Sophie Turner) for første gang siden Joffreys bryllup; Daenerys (Emilia Clarke) gør lidt af et indtryk på borgens befolkning.

Der er næsten for mange gode scener. Castet skal sige meget med få linjer, og ikke alle får deres fortjente tid i rampelyset. Når afsnittet klipper til Cersei (Lena Headey) på jerntronen, virker der tomt og uvigtigt i sammenligning, men det giver på sin vis mening, fordi den gale dronning har skubbet selv sin familie bort.

Modsat er Stark-familien tætte, men Targaryen-datteren skaber splid. Både Sansa og Arya er skeptiske – Nordens folk bryder sig ikke om fremmede, og Jon har opgivet den krone, de valgte at give ham. Tror han virkelig, Daenerys vil være en værdig dronning og allieret, eller er han blevet forført?

Han forsøger at afvige spørgsmålet. Hvem, der har kronen, er ikke vigtigt; kun hvem der overlever. Men det er vigtigt. Game of Thrones har gennem sine syv sæsoner handlet om magt, hvem der har det, hvorfor de har det og hvad det betyder. Troskab, frygt, loyalitet og selvfølgelig familie kan alt sammen forme og omforme kongeriger.

Daenerys mærker dette direkte, da hun møder Samwell Tarley (John Bradley) og tilstår at have henrettet hans far og bror, fordi de nægtede at bøje sig overfor hende. Sam taler selvfølgelig med Jon om det og afslører, at ”the King in the North” faktisk ikke er en Stark-søn, men arving til de Syv Riger. Personlig konflikt og trofasthed kan have enorme konsekvenser.

Hvad kommer det til at betyde for Jon? For hans familie, for rigets tillid til ham og for hans udkårne Dany? Får det ham til at acceptere det ansvar, folk har givet ham? Det er svar på sådanne spørgsmål, vi venter på, mens kampen om jerntronen blandes med en kamp for overlevelse. Den døde hær er på vej. Hvem holder man med? Og hvorfor?

Små-tanker:

  • Den nye intro ser godt ud! Den gamle version ville have været ret kort, da dette afsnit kun foregår tre steder på kortet.
  • Grey Worm, Missandei og Brienne har garanteret nogle fraklippede scener. Glæder mig til at høre fra dem.
  • Ret sikker på, at den flyvetur kostede mere end de fleste hele tv-episoder
  • Er det en smule flirt, vi ser mellem Gendry og Arya?
  • Cersei har totalt ret i, at showet ville være sejere med elefanter

Ugens one-liner: ”Many people underestimated you. Most of them are dead now.”

Kommentarer