Følelseskold prostitution i kærlighedens by

Af Mika Dahl Hansen

Den unge og smukke Isabelle får sin seksuelle debut med en tysk sommerflirt, men skuffes fælt: Det gør ondt, og hun føler ingenting. Da hun efterfølgende vender hjem til Paris –

Isabelle med sin tyske flirt, Felix (Lucas Prisor), til hvem hun på skuffende vis mister sin mødom. Foto: Scanbox.
Isabelle med sin tyske flirt, Felix (Lucas Prisor), til hvem hun på skuffende vis mister sin mødom. Foto: Scanbox.

”kærlighedens by” – sætter hun alligevel jagten ind på at få sex igen. Som et ekstremt modsvar prostituerer hun sig selv, men hvad er hendes motivation?

Prostitution i Paris

Ung & Smuk er struktureret omkring Isabelles 17-årige fødselsdag og de fire efterfølgende årstider. Som et typisk art film-træk har protagonisten ikke ét veldefineret mål. Hun søger inderligt og i alle retninger efter sex, følelser og kærlighed i en til tider kedelig tilværelse i hendes parisiske middelklasse-familie, men hendes mange sex-kunder tilfredsstiller hende ikke: Mere vil have mere. Selvom hun tager penge for sex, har hun ikke et økonomisk incitament, da hendes familie er relativt godt stillet, og hendes mor, lillebror og stedfar holder alle meget af hende.

ANMELDELSE AF:
Ung og smuk

ORDET SYNES:
3-stars

PROD. ÅR:
2013

INSTRUKTØR:
François Ozon

LAND:
Frankrig

Isabelles egentlige motivation for at prostituere sig selv bliver aldrig eksplicit forklaret. Det antydes, at hendes biologiske far i høj grad har ignoreret hende, og hun siger selv, at hun får et kick ud af at aftale sine hemmelige sex-møder. Men er det en god grund til at prostituere sig selv? Den svært forståelige motivation svækker indlevelsen i hendes karakter og ligeledes sympatien, da hun på ingen måde er tvunget ud i prostitution – det er fuldt og fast hendes eget valg. Derfor må hun også selv tage konsekvensen af det.

Interessante relationer

Isabelle – eller Lea, der er hendes call-girl-pseudonym – udvikler et interessant forhold til hendes ældre kunde, Georges.
Isabelle – eller Lea, der er hendes call-girl-pseudonym – udvikler et interessant forhold til hendes ældre kunde, Georges. Foto. Scanbox.

Som et af de få velfungerende narrative elementer kan man dog fremhæve relationen mellem Isabelle og en ældre mand, Georges (Johan Leysen), som køber sex af hende. På trods af den store aldersforskel og den bizarre situation udvikler de et spændende og respektfuldt forhold. Ligeledes er det fra filmens første indstilling tydeliggjort, at Isabelles lillebror er dybt fascineret af hende, da han ser hende smide bikinien igennem sin kikkert. Disse interessante relationer er utvivlsomt med til at trække filmen op, men redder den ikke.

Manglende eftertænksomhed

Selvom narrationen halter, leverer Marine Vacht en flot skuespilpræstation i en svær og tvetydig rolle. Hendes blaserthed og den følelseskolde distance i hendes blik er yderst troværdigt i sex-scenerne. Generelt er skuespillet godt, det samme med instruktionen og den æstetisk moderne fotografering med lavt dybdefokus og lyse billeder. Det er selve historien om Isabelle, der vakler: Man forventer en vis form for dybde, filosofi og nytænkning i en art film, men desværre lider Ung & Smuk under at være overfladisk, og den når ikke Belle de Jour (1967) – en åbenlys inspirationskilde – til sokkeholderne. Man sidder blot tilbage med en følelse af, at Isabelle er dum, og at det er hendes egen skyld, hun er blasert. Mere er der ikke at tænke over.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *