DRENGEN OG VERDEN: Barnets blik på vores mærkelige verden

Af Katrine Ravnsgaard 

Hvad er det vigtigste i hele verden for et barn? I filmen Drengen og Verden kæmper en lille dreng for at få samlet sin familie igen – men at finde sin far i en stor, spændene og til tider uhyggelig by er ikke let.

En lille dreng i en rød- og hvidstribet trøje løber rundt. Ubekymret leger han og undersøger. Han bor på landet med sine forældre. En dag forlader faderen familien. Han må ind til den store by, hvor han skal arbejde i den store industri. Men drengen kan ikke forstå, at hans far er rejst, så han tager selvfølgelig ud for at lede efter ham.

Alê Abreu har skabt en animationsfilm med en sprudlende billedside, hvor farverne bliver et billede på drengens følelser og den måde, han ser verden på. Billederne er varierede, og vi møder blandt andet collager og akvareller. Allerbedst fungerer det, når drengen møder materialismen i storbyen. De halvnøgne damer og tøj på tilbud, er klippet sammen til collager, hentet fra virkelighedens reklamer. I kontrast til drengen, der har mistet sin far, bliver alle disse sjæleløse varer absurde og ligegyldige. Selvom det er en animationsfilm, er drengens verden meget genkendelig. Drengens selvstændige og udforskende karakter henleder tankerne på Benny fra den danske Bennys Badekar, som også hvirvles ind og ud af de voksnes bizarre verden med åbne øjne og ører. Filmens form er forholdsvis løs, fordi vi følger drengens associationer og fantasi.

ANMELDELSE AF:
Drengen og Verden

ORDET SYNES:

5-stars

PROD. ÅR:
2013

INSTRUKTØR:
Alê Abreu

LAND:
Brasilien

At filmen stort set ingen replikker har, afholder ikke lydsiden fra at være både fascinerende og smuk. Den er hele tiden i harmoni med billedet, og komplimenterer alle de stemninger vi møder. Modsat en del andre børnefilm kommenterer lyden ikke blot på det, der sker i billedet. Lyden er en reel del af fortællingen, fordi vi her møder den brasilianske kultur.

Filmen behandler mange reelle samfundsproblematikker: Materialisme, arbejdsløshed og helt generelt de prioriteringer, som vi mennesker har i livet. Tekstilbranchens fabriksbosser portrætteres som store, firkantede mænd i sort tøj, der selvfølgelig møder ind om morgenen i deres sportsvogne, overfor de underernærede arbejdere. Drengen ser, hvordan de store maskiner sætter tænderne i de smukke træer, og hvordan røgen fra fabrikkerne lægger store, grå skyer over byen. Og man kan så spørge, om den uskyldige drengs synsvinkel udnyttes til at bedrive skarp, nuanceret samfundskritik. Hans synsvinkel opfordrer tilskueren til at undre sig over verden. Det vigtigste for drengen er at have sin far og mor.

Filmen behandler det at miste gennem drengen, som på intet tidspunkt bliver et offer. Han ser verden helt unikt, og det får vi som publikum også mulighed for. Drengen og Verden er en spændende, fascinerende og sympatisk fortælling – både for børn og voksne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *