A Cure for Wellness: For meget træden i vande på kurstedet

Af Astrid Thorsen

Gore Verbinski – manden der gav os den første The Ring film (2002), vender tilbage til sine gyserrøder efter at have lavet publikumssucceser som Pirates Of The Caribbean (2007) og Rango (2011). Denne gang har han skabt en fuldstændig absurd film, der uden tvivl vil dele vandene – smuk, kunstfærdig og desværre (alt) for lang.

 

I filmen møder vi indbegrebet af en yuppie anno 2017. Den velfriserede Lockhart bliver sendt til et afsides kurhotel i de Schweiziske Alper af sit firma. Blandt ældre mennesker i hvide badekåber og frottésandaler, skal han finde firmaets direktør, og tage ham med tilbage. Her brækker Lockhart benet og bliver ufrivilligt patient på kurstedet – et sted der viser sig at have en mørk fortid.

 

A Cure For Wellness er fremragende filmet. Det cinematografiske arbejde af DP Bojan Bazelli, er interessant og velfungerende – her er både krystalklare billeder som indfanger alpernes storhed og mystik nå kameraet vægtløst svæver gennem kurstedets labyrintiske rum.

 

ANMELDELSE AF:
A Cure for Wellness

ORDET SYNES:3-stars

PROD. ÅR:
2017

INSTRUKTØR:

Gore Verbinski

LAND:
USA

Helt centralt i filmen står dets kunstneriske billeder, der ætser sig ind erindringen. I flæng kan jeg nævne: en ung pige alene i et badekar fyldt med ål og en såret kronhjort der danser sin sidste dødsdans over en forladt motorvej. Gennem et undervandsvindue ses fem ensudseende velpolstrede kvinder i sorte badedragte, der synkront svømmer forbi.

 

Verbinski skulle have skåret plottet lige så skarpt som æstetikken. Hvis han havde gjort det, kunne filmen sagtens have været fyrre minutter lettere. Der er for meget træden i vande på kurstedet, for mange ligegyldige afstikkere og et nærmest dovent tempo.

 

At se filmen, er et indblik ind i et individs febermareridt, projiceret op på det store lærred. Rent narrativt er det syret at følge Lockharts forviklinger.  Der er nok plottråde til at mætte tre individuelle film. Der blandes både gotiske, psykologiske, historiske elementer med genrekomponenter fra thriller, gyser og mysteriefilmen – og det svækker seerens indlevelsesevne.

 

Den unge Dane DeHaan brillerer i rollen som den unge Lockhart. Han bekræfter sin position som en af sin generations mest funklende unge skuespilstalenter. Desværre kan DeHaans præstation ikke forandre filmens overordnede vanvid og stikken i alle retninger. En film-egenskab som vil tiltale kultfilms entusiaster frastøde den gænge gyserelsker.

 

Filmen er et ambitiøst bud på en moderne gyserthriller, med ny-ikoniske øjeblikke i sig. Havde plottet været skærpet både længde- og indholdsmæssigt, havde A Cure For Wellness kunne forløse sit potentiale til fulde. Verbinski kvitterer i stedet med en bizar febervildelse af en film, som vil skabe lige dele fans og fjender.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *