CPH:DOX: Fattigdom, frisind og fucking

Af Ditte Fiil Ravn

USA er et mangefacetteret land, en verdensdel der rummer ekstremerne og modsætningerne. Grundværdierne har fostret et komplekst samfund, hvor den amerikanske drøm er et politisk redskab og sidste holdepunkt for dem uden håb. Idéen om, at alle har samme vilkår til at kravle op ad rangstien, hvis de arbejder for det, giver også mod til dem med de skøreste idéer, som f.eks. at lave en friskole. Men jagten på anerkendelse og berømmelse har også sin pris, når man mister sin værdighed – og det sker både for Obama-parodister og pornostjerner.

Bronx Obama  er den debuterende filminstruktør Ryan Murdocks billede af et ulige USA. Under megatrenden ”Polarized” har DOX samlet en række film, der viser alle afskygninger af ulighed i verden, og Bronx Obama understreger på subtil vis, hvad de fattigste amerikanere må gå igennem. For Louis Ortiz vender lykken den dag, han erfarer, at han rent faktisk ligner præsident Barack Obama. Ligheden udvikler sig til en ren imitation, hvor det eneste mål er at tjene penge til overlevelsen og datterens fremtidige uddannelse.

I Murdocks film flyder grænserne ud mellem Obama og Ortiz, når ord og gestus klippes sammen. Et problem Ortiz selv står over for: ”I don’t know who the hell I am anymore”. Hans egen nedvurdering er nødvendig i et samfund, hvor ingen samler dig op, når du først er faldet. Derfor er valgkampen i 2012 ikke en ligegyldighed for hverken Obama eller Ortiz – uden Obama er Ortiz intet. Murdocks film er én stor sammenligning mellem de stærkeste og svageste i samfundet, hvor selv morsomheder som et funk-band med Mandela og Obama ikke overskygger de barske realiteter.

For enden af vejen fra idé til handling finder vi også Alexander. Han har åbnet en friskole i New Jersey baseret på demokrati og frivillig undervisning. Instruktøren Amanda Rose Wilder har fulgt friskolen det første år i dokumentaren Approaching the Elephant. I filmen bevæger Wilders kamera sig gennem et kaos af leg og støj, hvor den idealistiske Alex prøver at lære gode piger som Lucy og slemme drenge som Jiovanni værdierne ved lige bestemmelse og kreativ frihed.

Inspireret af instruktører som John Cassavetes og Frederick Wiseman forsøger Wilder at vise børn og voksne, som de er, gennem fluen-på-væggen traditionen. Det sort/hvide format formidler det universelle emne, filmen begiver sig ud i omkring undervisning. Børnene prøver at forstå skolens idé, og mens Alex forklarer, fokuserer kameraet på børnenes tomme ansigter og de livløse hænder, der rækkes i vejret. Alex vil børnene det bedste, men ender måske med at gøre dem en bjørnetjeneste. Filmen er utvivlsomt et højdepunkt på dette års festival og en værdig kandidat til årets DOX:AWARD.

Det uskyldige barn vokser op og bliver til en overfladisk pornostjerne. Det gør det i hvert fald på cykelturen fra Dagmar til Bremen biografen, hvor der er premiere på filmen Naked – Dagbog fra Porn Valley af Nicole Horanyi. Her møder vi danske Denice K, som efter års pause vender tilbage til Los Angeles for at gøre sit comeback i pornoindustrien. Horanyi følger Denice på tæt hold i hendes møde med plastic-piger og pornoens bagmænd. Mens hun kører gennem LA, i en nærmest Drive-lignende billedstil, reflekterer hun over, hvordan pornoindustrien har ændret sig til det værre.

Men man kan ikke lade være med at tænke: Jamen søde ven, hvad havde du regnet med? Vi ved alle, at pornoindustrien er fyldt med silikonebryster og ydmygende sexstillinger – hvordan kan det være, at du ikke ved det? Og ligesom Denice selv finder pigerne overfladiske, kommer Horanyi aldrig selv helt ind under huden på miljøet. En mere provokativ tilgang og et mere ivrigt kamera havde klædt en film, hvor intet fremstår bart. Ligeså hurtigt som Denice ankommer, forsvinder hun, og det samme gør filmens budskab.

Nedstigningen i de små samfund og forhold, som disse film begiver sig ud i, bidrager til idéen om, hvad USA er. Dokumentaristerne har fulgt deres egne historier på egne præmisser, men har som sidebemærkning uundgåeligt tegnet hvert sit billede af en lille del af det store USA.

”Bronx Obama” vises igen 10/11, 12/11 og 15/11.

”Approaching the Elephant” vises igen 12/11 og 16/11.

”Naked” vises igen 10/11 og 14/11.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *