CPH PIX: Ordet anbefaler

Af Oscar Pedersen & Adam Ambus Madslund

På torsdag, d. 28. september, skydes årets udgave af CPH PIX i gang. Vi anbefaler hver især fem film, man ikke må gå glip af på dette års festival. Antallet af anbefalelsesværdige film er dog overvældende, så foruden vores nedenstående anbefalinger, vil vi bl.a. også gerne slå på tromme for Grisebachs Western, Trengoves The Wound, Mundruczós Jupiter’s Moon, Thomas’ Vazante, Balagovs Closeness, brødrene Safdies Good Time, Kestners Qeda og Benchetrits Dog. God festival!

 

 

OSCAR ANBEFALER

 

Dragonfly Eyes, Xu Bing
Dragonfly Eyes er den anerkendte kinesiske installationskunster Xu Bings debutfilm og er grundlæggende set en kompilationsfilm bestående af videomateriale fra overvågningskameraer. Uafhængige øjeblikke taget fra forskellige steder på forskellige tidspunkter er sat sammen til at danne et narrativ om pigen Quing Ting og hendes erfaringer i vores teknologibaserede verden, hvor alt og alle overvåges. Bing har altid haft en politisk dimension i sine værker, hvilket også gør sig gældende i Dragonfly Eyes — et værk, der kun er muliggjort på grund af det overvågningssamfund, vi lever i. I 1923 skrev Dziga Vertov med stor fascination om kameraets position i samfundet: ”I am in constant movement. I approach and pull away from objects. I creep under them. This is I, the machine, maneuvering in the chaotic movement, recording one movement after another in the most complex combinations. I explain in a new way the world unknown to you”. I Dragonfly Eyes synes Bing at vende Vertovs ord på vrangen og vise den mørke side af kameraets altseende øje.

 

VISNINGER:

02/10 kl. 21:15 – Gloria

09/10 kl. 22:00 – Empire Bio

 

All the Cities of the North, Dane Komljen
Traileren til Dane Komljens All the Cities of the North består af en række forskelligartede, meditative øjeblikke: en blid vind skubber til et blåt telt, to mænd sidder i stilhed i en bortgemt, forfalden boligblok, æsler går rundt og græsser og så videre. Billederne dækkes ind i en rolig harmonikamelodi, og der skabes en atmosfære, hvor natur og beton er forenet i en usagt aftale om hinandens sameksistens. Filmen har allerede fået meget omtale, siden den blev vist på Locarno Film Festival i 2016 og er blevet beskrevet som at resonere både Tarkovskij, Weerasethakul og Sokurov. Finere selskab skal man lede længe efter.

 

VISNINGER:

30/09 kl. 21:15 – Gloria

07/10 kl. 21:45 – Cinemateket

 

The Day AfterHong Sang-Soo
Med anmelderroste film som In Another Country (2012) og Right Then, Wrong Now (2015) har den sydkoreanske instruktør Hong Sang-Soo for længst vist sit værd. Sang-Soos nye film The Day After, der var i hovedkonkurrencen til dette års Cannes Filmfestival, lader til at gå i sporet på hans foregående film, som igennem hverdagsscenarier skildrer emner som begær, kærlighed og defekt kommunikation imellem mennesker.

 

VISNINGER:

30/09 kl. 19:00 – Dagmar

01/10 kl. 21:30 – Cinemateket

05/10 kl. 21:30 – Dagmar

 

The Rise and Fall of a Small Film Company, Jean-Luc Godard
Godards komedie The Rise and Fall of a Small Film Company (1986) med Jean-Pierre Léaud i hovedrollen vises for første gang i en nyrestaureret version på dette års PIX. Som i alle Godards film opererer The Rise and Fall of a Small Film Company på et metaplan og omhandler produktionen af en tv-film. Skønt Godard måske kredser om de samme temaer i alle sine film, gentager han sjældent sig selv i sin tilgang. Le Mepris (1963), Sauve qui peut (la vie) (1980) og Adieu au Langage (2014) ligger eksempelvis milevis fra hinanden i deres form, men Godards stemme skinner igennem dem alle. Det bliver spændende at se, hvilken tilgang Godard tager i brug i The Rise and Fall of a Small Film Company.

 

VISNINGER:

30/09 kl. 16:45 – Cinemateket

08/10 kl. 19.00 – Cinemateket

 

A Man of Integrity, Mohammed Rasoulof
Sammen med Jafar Panahi og Asghar Farhadi er Mohammed Rasoulof blandt de vigtigste nulevende iranske instruktører. De tre instruktører har hver deres tilgang til og forståelse af filmmediet, men deler en evne til at skabe subversiv kritik af det iranske system. Dette har imidlertid også bragt dem i problemer med myndighederne. Rasoulof er eksempelvis flere gange blevet arresteret på grund af sine film og fik så sent som i sidste uge frataget sit pas uden videre forklaring. Ligesom Rasoulofs forhold til myndighederne, er Man of Integrity en David og Goliat-fortælling om den lille mands kamp mod korruption og store virksomheder.

 

VISNINGER:

1/10 kl.16:30 – Cinemateket

3/10 kl.17:00 – Gloria

 

 

ADAM ANBEFALER

 

Vinterbrødre, Hlynur Pálmason

Selvom den allerede er en af de mere omtalte film på årets festival, bliver også jeg nødt til at fremhæve Hlynur Pálmasons Vinterbrødre. På blot to minutter formår filmens trailer at markere sig som noget af det visuelt mest fængende og unikke i dansk film i lang tid. Billedet er grynet, både karakterer og omgivelser virker nedslidte, og kalkstøvet er allestedsnærværende. Brødrene Emil og Johan arbejder i et kalkbrud i en udefinerbar tidsperiode, og det er deres daglige rutine, der er filmens omdrejningspunkt. Billederne er direkte overvældende, og skal det sammenlignes med noget, bringer de symmetriske beskæringer til tider mindelser om Wes Anderson. Men her slutter sammenligningerne også, for hvor Andersons billeder altid flyder over af varme, er der her en konstant, ulmende uro lige under overfladen. Filmfotograf Maria von Hausswolff har med denne og sidste års Forældre markeret sig som en af de mest lysende visuelle talenter. Forhåbentligt står vi her med et nyt hovedværk i dansk film.

 

VISNINGER

05/10 kl. 21:30 – Grand

08/10 kl. 15:00 – Empire Bio

10/10 kl. 19:15 – Cinemateket

 

I Am Not A Witch, Rungano Nyonui

Om det er Benjamin Christensens Häxan (1922), Carl Th. Dreyers Vredens dag (1943) eller Robert Eggers The Witch (2015), har hekseri i tidens løb lagt grund for nogle lige dele grumme og fascinerende filmoplevelser. Med Rungano Nyonuis I Am Not A Witch bliver endnu en film tilføjet til denne tradition, men dog med væsentlige forskelle. Først og fremmest foregår filmen i Zambia i dag. Denne slags overtro  findes visse steder på det afrikanske kontinent. Omdrejningspunktet er den 9-årige forældreløse Shula, der bliver anklaget for hekseri efter nogle forholdsvist ubetydelige ulykker i sin landsby. Hun forvises til en regeringsdrevet hekselejr(!), som folk kan betale for at besøge og betragte heksene. Der er lagt op til samfundskritik og et blik ind i en hel anden verden, der er så uendeligt langt fra lille Danmarks trygge rammer. Og med filmfotograf David Gallego, der også fotograferede den direkte overdådige Slangens favntag (2016), kan man også forvente en storslået og medfortællende billedside.

 

VISNINGER

05/10 kl. 19:00 – Dagmar

08/10 kl. 16:30 – Cinemateket

11/10 kl. 16:40 – Grand

 

Tehran Taboo, Ali Soozandeh

De fleste animationsfilm, der får bred biografpremiere, er familiefilm. Derfor er det om at gribe chancen, når muligheden opstår for at se nogle af de anderledes og eksperimenterende animationsfilm der produceres verden rundt. Tehran Taboo følger fire unge mennesker i Tehran og deres kamp mod det restriktive og tabufyldte samfund. En sådan film ville aldrig kunne blive finansieret og filmet i Iran, så byen og dens mennesker skabes i stedet igennem smuk og levende animation. Et modigt valg, der kun kan bifaldes og fortjener at blive set.

 

VISNINGER

30/09 kl. 16:30 – Dagmar

05/10 kl. 16:45 – Cinemateket.

 

Custody, Xavier Legrand

Der er lagt op til en omgang benhård spænding i Xavier Legrands Custody, hvor en 13-årig dreng bliver fanget i en skilsmissestrid, der bærer præg af både psykisk og fysisk vold. Reaktionerne fra filmens premiere på filmfestivalen i Venedig tyder på en film, der starter intenst og kun tager til. Det bliver mørkt, koldt og ubehageligt, men forhåbentlig også helt fantastisk. Og man kan ikke andet end at blive draget af en film, som er blevet kaldt en mere uhyggelig, socialrealistisk udgave af Kubricks The Shining (1980).

 

VISNINGER

03/10 kl. 21:30 – Grand

06/10 kl. 21:15 – Cinemateket

10/10 kl. 21:30 – Dagmar

 

Ava, Lea Mysius

Lea Mysius’ farverige Ava er en noget så klassisk som en coming-of-age-fortælling. 13-årig Ava er på ferie med sin mor, da hun får at vide, at hun er ved at miste synet. Ava beslutter sig for at få så meget ud af livet, som hun kan, inden hun mister evnen til at se. Stilistisk har filmen skelet til den fremragende American Honey (2016) og hvis Ava fanger en smule af den filmiske magi, der gjorde American Honey så speciel, kan man forvente en drømmende og bittersød fortælling fyldt af filmisk overskud. Og filmens visuelt smukke trailer lover netop dette.

 

VISNINGER

01/10 kl. 17:00 – Gloria

05/10 kl. 16:40 – Grand

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *