CPH PIX: To film der skal hentes til Danmark og en der godt må holde sig langt væk

Af Jakob Freudendal

I lidt over en uge har CPH PIX fyldt de københavnske biografer til bristepunktet med filmnørder fra nær og fjern. Med et nuanceret festivalprogram, der i år særligt centrerer sig omkring genrefilm, har Danmarks største fiktionsfilmfestival formået at skabe opmærksomhed omkring en række film, vi ellers ikke ville få at se i det danske kongerige.

En del af filmene har skabt så mange ringe i vandet, at de allerede nu er blevet købt til landsdækkende distribution. Mesterværket, American Honey, vil blandt andet kunne opleves på biograflærredet i løbet af 2017, mens også den sydkoreanske zombie-basker, Train To Busan, vil gøre sit indtog i de kolde vintermåneder.

Vi har udvalgt to film, som vi håber de danske distributionsselskaber vil tage til sig og en enkelt film, der forhåbentlig aldrig kommer til at nærme sig dansk grund igen.

Heartstone
Sidste år løb Dagur Káris islandske drama, Virgin Mountain, med Politikens Publikumspris, der uddeles til den film, som publikum mener fortjener en bred distribution i de danske biografer.

I år er den islandske instruktør Guðmundur Arnar Guðmundssons debutfilm, Heartstone, nomineret til den samme prestigefyldte pris, og vi kan kun anbefale, at du begunstiger filmen med din stemme.

Heartstone er et mesterligt ungdomsdrama om identitet og seksualitet. Med et fantastisk cast af unge ikke-skuespillere giver filmen et sjældent og autentisk indblik i livet uden for byen, hvor alle kender alle og hvor det ikke er nemt at være anderledes.

Heartstone kan opleves for sidste gang på CPH PIX d. 3/11 klokken 21.30 i Dagmar Teatret.

High-rise

Det kræver sin mand at give sig i kast med at filmatisere en roman, der er blevet stemplet som umulig at oversætte til filmsproget. Ben Wheatley klarer dog opgaven til noget nær perfektion.

High-rise starter i og for sig ganske traditionelt, når vi møder den indelukkede Dr. Laing (Tom Hiddleston), der lige er flyttet ind i det storslåede high-rise kompleks. Der går dog ikke lang tid inden en intern kamp mellem de lavere og øvre etager i den tårnhøje bygning opsluger Laing i et orgie af vold, sex og stoffer. Her begynder filmstilen også at tage fart, hvor man kastes hovedkulds ind i kringlede plotlinjer og filosofiske problemstillinger uden en eneste hjælpende hånd.

High-rise skal opleves i biografen alene på grund af den bjergtagende billedside. Midt i den kaotiske klassekamp er det billederne, der skaber mening og viser os det smukke ved tilværelsen.

High-rise kan opleves på CPH PIX d. 3/11 klokken 21.30 i Grand Teatret og d. 9/11 klokken 20.00 i Empire Bio.

The 9th Life of Louis Drax

Filmen om den unge dreng, Louis Drax, er en stor generisk smeltedigel, der på ingen måde har noget på hjertet. Faktisk føles det som om, man har set det hele før og det er ikke mindst et stort problem, når filmen centrerer sig omkring et mordmysterium, som man helst ikke skulle kunne løse inden for de første tyve minutters spilletid.

Ikke nok med, at filmen er utrolig åbenlys, så har den også tyvstjålet så mange elementer fra diverse filmklassikere, at ikke bare plottet, men også skuespillet lider.  Selv en glimrende skuespillerinde som Molly Parker falder igennem, når hun skal udsige replikker sovset ind i klicheer og samtidig forsøge at skabe dybde i en fuldstændig gennemsigtig karakter.

The 9th Life of Louis Drax har heldigvis kørt for sidste gang på CPH PIX og der skal et mindre mirakel til, hvis den skulle vinde Politikens Publikumspris over perler som Heartstone og The Happiest Day in the Life of Olli Mäki.

Kommentarer