Cornelias kamp

Af Cécile A-C Zimmermann

Filmen er et helstøbt og højspændt drama om noget universelt menneskeligt: mødres tab af sønner. Hovedpersonen Cornelia taber sin søn Barbus kærlighed. En anden mor mister sin søn i et biluheld, og Barbu er manden, der kørte barnet ned. Cornelia bryder alle moralske love i forsøget på at redde sin søn, der mest af alt har brug for at blive reddet fra hende. Hun kæmper i virkeligheden for magt over sønnen, og hun placerer sit eget behov for Barbu over hans behov og over offerets forældres sorg. De har i det mindste én søn tilbage, modsat hende.

Mor og søn er filmet håndholdt på den rå måde. Vi bliver som tilskuere hevet ind i rummet. Filmen zoomer ind og ud på de afgørende ting i scenerne og går nådesløst tæt på karakterenes ansigter. Vi spionerer nærmest under huden på dem.

Cornelias illusion
Filmen starter med at portrættere Cornelias overklasse-tilværelse. Hun sidder med afbleget hår og guldsmykker og brokker sig over, at Barbu ikke vil med til hendes fødselsdag. Til selve fødselsdagsfesten danser hun drejende rundt om sig selv foran døråbningen til feststuen, hvor folk begynder at klappe. Cornelia fremstår fra starten af som forfængelig og snobbet.

Efter festscenen følger en kronologisk gengivelse af de dramatiske begivenheder i kølvandet på Barbus’ biluheld. Straks efter uheldet begynder Cornelias kamp for at undgå, at hendes søn kommer i fængsel. Hun gør godt brug af sine penge og kontakter, men hendes maniske kamp bliver nærmest ignoreret af Barbu, der virker ligeglad eller irriteret. Han skaber sig for eksempel som en teenager, fordi hun har hentet ham en forkert spray. Cornelia kæmper i en illusion om, at hendes hjælp vil bringe ham til hende, men hun skubber ham fra sig med sin omklamrende beskyttelse.

ANMELDELSE AF:
Mor & søn

ORDET SYNES:
3-stars

PROD. ÅR:
2013

INSTRUKTØR:
Calin Peter Netzer

LAND:
Rumænien

Ødipale tendenser
Da Barbu skal have noget anti-inflammatorisk på sin skulder, masserer Cornelia ham. Først masserer hun cremen ind, hvorefter hun bevæger sig ned langs ryggen. Scenen er nervepirrende, i det hun bruger lang tid ved starten af hans baller. Da hun prøver at overtale offerets forældre til at lade anklagerne falde, går hun i selvsving over, hvordan han skøjtede som ung og havde en smuk krop. Det er mere end blot implicit hentydet, at Cornelia er usundt fascineret af Barbu fysik.

Mors kæledyr
Filmen er et protræt af Cornelia og hendes drøm om et forhold til sønnen, mere end en film om deres forhold. Hun kæmper for at holde ham i sit greb, men Barbu reagerer afvisende og aggressivt overfor hende. Lige inden filmens afsluttende begivenhed, hvor de kører ud til offerets forældre for at kondolere, giver han moderen et ultimatum: enten lader hun ham være den, der ringer til hende, eller også ses de ikke mere. Han foreslår hende at finde en substitut: en hund eller en elsker evt. Hans forslag understreger hendes sygelige omklamring. Han er en voksen mand, ikke et kæledyr. Alligevel accepterer sønnen hendes betingelsesløse hengivenhed, og har ikke noget problem med at modtage penge og hjælp – bortset fra når der kræves noget af ham. Han er så ekstremt forkælet, at det har ødelagt ham.

Rørende
Selvom Cornelia langt fra er en sympatisk karakter, så er hendes kamp alligevel rørende i sin febrilske håbløshed. Selvom hun er motiveret af sin trang til magt, ligger der stadig et basalt menneskeligt behov for anerkendelse, i alt hun gør for Barbu. En anerkendelse hun aldrig får. Hun bliver i stedet spyttet i ansigtet. I hendes bøn til offerets forældre, om at tilgive Barbu, lægger hun vægt på hans kærlighed og ømhed overfor hende, da han var barn. Noget der nu er erstattet af had og afvisning. Filmen er rørende ikke kun i sit portræt af Cornelia, men i sit portræt af konsekvenserne af børn, der forlader sine forældre enten til voksenlivet eller efterlivet. En betagende og diamanthård film, der ligeså dramatisk som en græsk tragedie skildrer en mors kærlighed til sin søn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *