BUSTER Filmfestival 2014: På visit i Busters verden

Af Daniel Hartvig Nielsen

I anledning af at den 14. udgave af børne- og ungdomsfilmfestivalen BUSTER løber af stablen de kommende uger, har Ordet.net mødtes med BUSTERs programchef Nikolai Schulz på festivalens tilholdssted på Nørrebro. Stedet deler de med de to andre københavnske festivaler CPH:PIX og CPH:DOX – og det er da også en udtaget projektstemning, som hersker i huset, der emmer af en blanding af kaos, kontrol og optimisme, og man kan mærke, at deadline nærmer sig.

Da vi har fundet et ledigt rum, er jeg på visit i BUSTERs verden i en lille times tid, og blandt andet prøver jeg at finde ud af, hvorfor vi har brug for en børne- og ungdomsfestival i Danmark? Hvordan man udvælger en god børne- og ungdomsfilm? Og hvordan man tiltrækker det sværeste publikum, nemlig de unge?

Da Nikolai har sat sig ned, beder jeg ham om at fortælle mig, hvad BUSTER Filmfestival er:

”BUSTER Filmfestival er først og fremmest en filmfestival for børn og unge op til 17 år, men alle er selvfølgelig velkomne. Sidste år havde vi et publikumstal på 36.000, og i år har vi udvidet festivalen fra 11 til 17 dage. Det er en festival, som primært henvender sig til folkeskolerne i hverdagene og børnefamilierne i weekenderne. Vi viser omkring 150 film i år fordelt på kort-, spille- og dokumentarfilm.”

BUSTER tilbyder altså en lang række film og events i de tre uger, den foregå i København, men hvorfor skal man som skolelærer, børnefamilie eller bare som filmglad vælge denne festival fremfor en film i biografen. Det har Nikolai selvfølgelig et godt svar på:

”BUSTER er netop i høj grad et alternativ og supplement til den normale biografdistribution, da 95 procent af de film, vi viser, ikke får dansk biografpremiere. Så det er en mulighed for at se film fra lande, som man ikke nødvendigvis ser normalt. Jeg synes, det er vigtigt, at man får et bredt indblik.

Et af BUSTER Filmfestivalens største styrker er vores billetpriser, som ligger på kun 15 kr. Det er både attraktivt for skolerne og hos familierne. Vi har ikke de store marketingsbudgetter, men vi kan konkurrere på prisen!”.

Men når man besøger festivalen skal det ikke kun være for underholdningens skyld, BUSTER har nemlig en vigtig opgave, som den skal gennemføre sammen med lærere og forældre:

”Jeg synes, det er vigtigt, at man fra en tidlig alder får en indføring i filmmediet” siger Nikolai.  ”Børn og unge får i denne teknologiske tidsalder adgang til en lang række audiovisuelle medier, men det er vigtigt, at man som forældre gør sit barn klar som medieforbruger. Så man kan være kritisk og bevidst om mediernes evner, både til at levere budskaber, men også til at manipulere”.

Men hvordan hjælper BUSTER med dette udover blot at vise filmene?

”Overordnet set lægger BUSTER op til, at skolerne tager filmene op i undervisningen. Vi laver undervisningsmateriale, og i år er nogle af temaerne bl.a. kræft, kriminalitet og Frankrig. Vi søger, at filmen ikke står alene, vi sætter filmen i en ramme gennem oplæg og events, med fx besøg af instruktøren.

Men når det er sagt, så skal filmene ikke være en løftet pegefinger, det skal også være underholdende” afslutter Nikolai.

DEN GODE BØRNE- OG UNGDOMSFILM 

Men en filmfestival er ikke noget, man bare lige arrangerer. Der ligger et stort arbejde bag. Selve udvælgelsen af filmene til næste års BUSTER starter faktisk allerede dagen efter festivalen er slut, og inden man har sat programmet sammen et år senere, har man være en del film igennem:

”Før vi har udvalgt de 150 film, som skal vises, har vi nok været mellem 800 til 1000 titler igennem. Vi finder meget materiale på andre festivaler, især Berlin filmfestivalen, som har et stort børne- og ungdomsprogram, og gennem vores netværk” fortæller Nikolai.

Og ifølge programchefen er det er ikke altid lige nemt at udvælge filmene.

”Da jeg i 2012 startede som programchef, synes jeg den største udfordring var at skulle sætte sig i en 6-, 7- eller 8-årigs sted og finde ud af, om filmene fungerer”.

Nikolai peger især på to ting, som BUSTER lægger vægt på i udvælgelsen af deres film, nemlig det, at filmfestivalen skal kunne dække en lang række aldersgrupper fra 3 og op til 17 år, samt filmenes kvalitet. Men til tider må man også bruge sin mavefornemmelse:

Jeg må bruge mine egne kvalitetsbriller. Hvordan er førstehåndsindtrykket, passer den ind på festivalen, er kvaliteten i orden både teknisk og indholdsmæssigt, og først og fremmest er det noget, som taler i øjenhøjde til publikum og ikke ned, hvilket er et klart turn-off.

For os er det vigtigt, at filmene relaterer sig til den aldersgruppe, de henvender sig til – så der er noget identifikation. Vores ungdomsfilm handler i høj grad om teenagertilværelse, overgang fra barn til voksen og om at skulle stå på egne ben med hovedkarakter i samme alder som tilskuerne.”

Du snakker om kvalitetsbriller, men hvad er egentlig en god børne- og ungdomsfilm?

Det er en film, som formår at være underholdende, men som også har noget på hjerte og giver dig noget med hjem. En film, som formår at tale til alle aldre, børn som voksne. Et godt eksempel er Hayao Miyazaki (Prinsesse Mononoke, Chihiro og Heksene), hvis film både formår at være gode børnefilm, men også indeholder en masse ting, som unge og voksne kan relatere til og forstå. Det er ikke alle film, som behøver det, men kan de det, så rammer de noget.”

DET SVÆRE PUBLIKUM: DE UNGE!

Ungdomsfilmen har i de senere år oplevet en nedgang i billetsalget og er blandt andet blevet erklæret død af filmmagasinet Ekkos chefredaktør Claus Christensen tilbage i 2011. Men ikke desto mindre er BUSTER stadig en ungdomsfestival, og netop denne gruppe er noget, man har fokus på fra festivalens side:

”Ungdomsfilm er rigtig svære at sælge i det hele taget i de her år, derfor ligger marioteten af vores ungdomsfilm også i hverdagene, hvor folkeskolelærerne kan booke billetterne – og få de unge fra 7., 8. og 9. klasse med ind. På den måde lokker vi dem ind, uden de muligvis selv får lov til at bestemme, og forhåbentlig går de væk derfra med noget, de ikke havde regnet med.

Jeg skal ikke lægge skjul på, at det er en svær gruppe at få ind i biografen, der er ingen, der endnu har knækket koden helt. Min erfaring er, at unge ikke har lyst at sætte sig selv i kategorien med børn, de vil ikke engang have lablet ”unge”. Herudover har digitaliseringen skabt en hel masse andre platforme at se film på – så hvis man skal have dem i biografen, så skal man ud med de store blockbuster skyts. Det er også årsagen til, at vi har valgt at skære ned på ungdomsfilm i weekenderne, der kan vi ikke være med” erkender Nikolai.

Med nye tiltag og velkendte filmtitler prøver BUSTER i år at tiltrække de unge til festivalen. Nikolai nævner et nyt tiltag med open-air visninger på Ravnsborggade og peger især på gratisarrangementet ”Hip Hop, Homies og Hotdogs”, hvor to velkendte filmtitler, nemlig Nordvest (d. 13/9) og dokumentaren Kidd Life (d. 20/9) vises i samarbejde med CPH PIX og CPH:DOX.

”Jeg tror ikke, det er nogen hemmelighed, at hvis jeg havde valgt to ungdomsfilm, som var ukendte – så havde det været rigtig svært at trække folk til. Genkendelighedsfaktoren spiller klart en rolle her, det skal jeg ikke være bleg for at sige. Men i den her sammenhæng synes jeg også, at filmene har noget at sige. De er danske, og de passer ind i det der open-air street niveau, hvor de bliver vist” forklarer Nikolai.

Et andet tiltag er også, at BUSTER er blevet mere aktiv på de sociale medier i år – de kan findes på både facebook, instagram og twitter.

Et ting, der kunne undre, er festivalens navn BUSTER (opkaldt efter Buster Oregon Mortensen fra børnefilmen ’Busters Verden’), som appellerer langt mere til børnepublikummet end ungdomspublikummet, og det er da også en debat, som man har haft inden for BUSTER:

”Jo, det er noget, vi har diskuteret, og det er fortsat en åben diskussion. Vi prøver hvert år at se på, hvordan vi kan få de unge ind. Men nogen gange kan man også have en tendens til at gøre pre-teenagerne og de yngste teenagere mere voksne, end de behøver, lad dem være børn lidt endnu”.

Og lad dette samtidig være det sidste ord fra programchef Nikolai Schulz – foreløbig. Du kan nemlig inden længe kunne finde fem anbefalinger fra Nikolai her på Ordet.net!

Så er du glad for film, har børn eller bare en barnlig sjæl, så kører BUSTER Filmfestival fra i dag, den 12. september, og frem til søndag den 28. september. Følg med på Ordet.net, hvor der under BUSTER vil blive blogget fra festivalen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *