BROOKLYN: Irsk immigrant prøver lykken i New York og ser mod the Oscars.

Af Oliver Noppenaug

I den lille flække Enniscorthy i det sydlige Irland møder vi den unge pige Eilis (Saoirse Ronan), der formålsløst går igennem tilværelsen i de trange kår. Arbejdsløsheden er høj, og der er ganske enkelt intet job og ingen fremtid for hende i Irland. Søsteren Rose får arrangeret, at Eilis skal immigrere til New York for at starte et nyt liv. Det viser sig, at livet for en stille irsk pige i Brooklyns gader er en hård nyser. Dog hjælper det, da hun møder den italiensk/amerikanske VVS’er Tony (Emory Cohen) (Selvfølgelig hedder en italiensk amerikaner i Brooklyn Tony). En blomstrende romance spirer op, og tilværelsen i New York er ikke længere så tosset. Alt ændrer sig dog, da alvorlige nyheder fra hjemlandet tvinger Eilis hjem, og samtidig tvinger hende til at tage sit livs største beslutning.

Brooklyn tager udgangspunkt i den irske immigration til Amerika, og det gør den med en vis respekt for historien og detaljerne omkring. Man har nemt ved at leve sig ind i livet som Eilis, og dels ind i livet som irsk immigrant, der tager turen over ’dammen’. Man bliver nærmest søsyg, når den store færge vælter rundt i bølgerne. Man er nervøs og spændt i immigrationskontrollen på Ellis Island, og med en måbende kæbe kigger man forundringsfuldt ud på det første syn af New York. Brooklyn gør et rigtig godt stykke arbejde med at sætte den rette stemning, der inviterer til indlevelse, og det redder meget i en film, der ellers ikke har de store spændingstoppe. Det er nemlig netop den manglende spænding, som er filmens svaghed.

Igennem filmen bliver der bygget op til den helt store dramatiske konflikt, og selvom der bliver prøvet, så udebliver den store spænding, og slutningen går hen og bliver forudsigelig. Det er vel nok den slutning, man ønsker sig, men jeg føler ikke, at der bliver sat nok på spil, og det er rigtig ærgerligt.

ANMELDELSE AF:
Brooklyn

ORDET SYNES:

4-stars

PROD. ÅR:
2015

INSTRUKTØR:

John Crowley

LAND:
Irland, England og Canada

Med en lille måned til årets store filmfest The Oscars, melder Brooklyn sig på banen med 3 nomineringer: Bedste film, Bedste kvindelige hovedrolle og bedste adapterede manuskript. Jeg vil gerne starte med at afskrive den fra Bedste film. I et så stærkt felt levner jeg den ikke mange chancer (Den er jo oppe imod Mad Max!). Det ville dog ikke undre mig, hvis den løb med en statuette i en af dens to andre nomineringer.

Saoirse Ronan, der spiller Eilis, er et relativt ubeskrevet blad. I 2008 var hun nomineret til en Oscar for bedste kvindelige birolle i Atonement (2007). Hun har også tidligere været med i The Grand Budapest Hotel (2014), men ellers er det ikke en skuespillerinde, man har set meget til. Det tror jeg kommer til at ændre sig efter Brooklyn. Hendes fortolkning af Eilis’ forvandling fra lille, stille pige til selvbevidst dame er ganske enkelt imponerende god, og det ville ikke være ufortjent, hvis hun løb med ’Bedste kvindelige hovedrolle’.

Brooklyn er baseret på en roman af samme navn skrevet af Colm Toibin. Manuskriptet er lavet af Nick Hornby, og det er en fryd. Dialogen er tidstro, engagerende og til tider hylende morsom. F.eks. er scenerne ved middagsbordet i Mrs. Keoghs pensionat fantastisk underholdende.

Selvom at det er et rigtig godt manuskript, så bliver man stadig nødt til at tælle Brooklyn med som en outsider. Udover Brooklyn byder feltet nemlig på The Big Short, The Revenant, The Martian, Carol og Room, Så tingene skal alligevel gå i Nick Hornbys vej for at hive en Oscar hjem.

Alt i alt er Brooklyn et flot og velskrevet kærlighedsdrama. Store følelser bliver akkompagneret af store skuespilpræstationer. Det hele bliver desværre tabt på gulvet hen imod klimaks, som skulle have været et eksploderende følelsesladet festfyrværkeri, men desværre fuser ud i en forventelig og triviel retning. Det er synd!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *